Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-12, 09:54   #3
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Jeg er enig med deg, dette er jo ikke akkurat bra, og lite imponerende.
Men hun har desverre lov til å gøre det, spesielt så lenge hun har endret litt på oppskriftene
Google er min venn, og dette dukket opp:

"I henhold til norsk lov er det slik at det generelt sett ikke er opphavsrett på oppskrifter. Bakgrunnen for dette er at de ikke anses å ha tilstrekkelig verkshøyde til at det kan bli gjeldende. Verkshøyden er en begrensning innenfor opphavsrettslovgivingen som begrenser hva det er mulig å opphavsrettsbeskytte basert på prinsippet om at utelukkende orginale arbeider kan kvalifisere som åndsverk.


Jon Gisle med flere definerer i boka Jusleksikon, 2. utg.2002 – Kunnskapsforlaget, begrepet verkshøyde som ”den grad av individuell, skapende åndsinnsats som et verk (et arbeid, en frembringelse) må bære preg av for at den skal kunne karakteriseres som åndsverk og dermed nyte opphavsrettslig vern etteråndsverksloven. ”

Det er derfor et skjønnsmessig spørsmål hvor grensen for verkshøyde går, og kravene vil variere alt etter hva slags verk det dreier seg om.

Når det gjelder oppskrifter, vurderes denne grensen for ikke å være høy nok til at opphavsretten og åndsverksloven er gjeldende.

Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....?
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat