Tråd: Grøt
Vis enkelt innlegg
Gammel 21-11-06, 11:27   #1
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Grøt

Hmm.. Ja, jeg skulle altså lage en pannekake her en kveld, og så ble det heller grøt. DET trodde jeg ikke det gikk an å få til uten mel, men tydeligvis. Konsistensen ble akkurat som grøt, smaken var litt som sammalt grøt syns jeg. Den smaker ikke så mye uten smør og søtstoff og kanel, men det syns jeg ikke vanlig grøt gjør heller.

Nei, nå blir det for mye prat rundt grøten her, hva med en oppskrift?
Jeg hadde jo ikke nøyaktige mål, men her er sånn ca hva jeg putta oppi stavmixer"begeret":

15 gram mandler
20 gram valnøtter
1 ss johannesbrødkjernemel
1 ss smør
2 dl vann
2-3 ss kremfløte
1 egg
1 klype salt

Kjørte stavmixeren til det ble en jevn, tjukk røre (veskemengden kan reguleres etter hvor tjukk du vil ha grøten).

Jeg putta hele røra i en middels stekepanne med masse smør i, og lot den stå ca 5-7 min, på svak varme, med lokk. Den blåste seg opp ganske mye. Men stivna altså ikke. Jeg vil tro det er like greit/bedre å varme den opp under omrøring i en kjele. Uten å la den koke. Men jeg har ikke prøvd dette nok til å vite hva som er best..

En annen ting: for å få opp proteininnholdet kan det sikkert være lurt å ha oppi et par ss proteinpulver. Da må man antagelig bruke litt mindre johannesbrødkjernemel, for proteinpulver tykner vel også? Mitt gjør iallfall det.. Uansett: her må man bare prøve seg frem.

Som dere ser, syns jeg det er vanskelig å gi en eksakt oppskrift, men jeg har ihvertfall lagt ut ingrediensene, det er bare å mixe og trixe med dem

Håper dette funker for andre enn meg da

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat