Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-09, 11:21   #91
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Hei!

Det du nevner her, høres jo rimelig ut, men likevel føler jeg at noe mangler. Jeg har aldri opplev det selv, men har blitt fortalt om "fettdiaré". Det tyder jo på at noe går skeis, og jeg ville jo tro det kom av en ubalanse. Kroppen utskiller overskudd av mange ellers viktige stoffer, så jeg kan ikke helt forstå hvorfor ikke fett skulle være et av mange elementer som skulle kunne utskilles. Vi slipper jo ketonstoffer gjennom både urin og utpust...?


Hei igjen aTC


Man kan skille ut fett med avføringen. Vanligvis er det snakk om små og ubetydelige mengder. Om man skiller ut mer enn 9g fett om dagen sier man at man har et forstyrret fettopptak eller steatoré. Dette sees gjerne ved betennelse i bukspyttkjertelen, tykktarmsbetennelse, forstyrrelser i galleproduksjon eller lignende. Steatoré er også en av mange komplikasjoner forbundet med fedmeoperasjoner, og kan også tyde på glutenallergi. Steatoré er også vanlig hos mennesker med HIV/AIDS. Med tap av fett gjennom avføring mistes også fettløslige vitaminer (A, D, E, K).


Enkelte studier har tydet på at mennesker med høyt kalsiuminntak er mindre overvektige. Dette funnet kan være tilfeldig og man kan ikke konkludere med at kalsiuminntak minsker risikoen for overvekt. Men en av teoriene på hvorfor kalsium i teorien kunne ha beskyttet mot overvekt er en økt utskillelse av fett med avføring.


Slankemidlet orlistat kan for eksempel gi steatoré med påfølgende bivirkninger fordi fett går gjennom mage tarmsystemet uten å bli brutt ned og tatt opp.


Jeg har ingen medisinsk utdannelse så dette er et ukjent felt for meg, men jeg ville anta at tap av fett med avføring forårsaket at et høyt fettinntak ikke burde være uheldig, så lenge man samtidig har et godt opptak av fettsyrer. Det er ved et dårlig opptak av fett det oppstår en rekke uheldige og farlige tilstander.


Jeg har ikke klart å finne noen tall på hvor mye fett som kan skilles ut med avføring når inntaket at fett fra mat blir svært høyt. Tror faktisk ikke det noen gang er målt i studier på høyfettdietter.


Til syvende og sist burde en slik utskilling ikke ha særlig å si for energibalansen, fordi kroppen tilpasser energiforbruk og energiinntak etter hvor mye energi som er tilgjengelig for enkeltceller i kroppen. Det betyr at kroppen i teorien vil tilpasse seg et eventuelt tap av energi med avføring, gjennom å øke energiinntak (gjøre deg mer sulten) eller sette ned energiforbruket. Tap av energi med avføring vil slik sett bare være sløsing med mat, eller dyr bæsj.


hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat