Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-05, 19:41   #84
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av nomma

…Dette kan jeg skrive under på.. etter å ha laget en ganske så fett mektig middag i går så ble jeg veldig mett og metthetsfølelsen satt lenge i.. måtte til slutt bare spise kveldsmat men ikke for at jeg var sulten.. men for at det ikke skulle gå for lang tid mellom måltidene...

Opprinnelig lagt inn av nomma


Ser at tre måltider er greit etter OE prinsipp.. men kan en da forskyve frokost litt.. er ikke så sulten på morgenen.. og hvertfall ikke etter fett rik kost..



jo da, du kan forskyve frokosten som du selv vil på OE. Poenget er at du skal spise når du kjenner at kroppen har behov for mat, men husk at de andre måltidene må kompensere for at du ikke inntok frokosten. Poenget her er ikke å sulte seg ned i vekt, men å la hormonene og cellene selv gjøre jobben- og for at de skal få til å gjøre det, MÅ de ha næring!

Det er mange på OE som bare spiser 2 måltider, mange som utsetter frukosten og spiser kveldsmat i stedet, og alt dette er helt greit. I følge OE kan man spise kveldsmat rundt kl 20-21 uten å legge på seg, så lenge man benytter seg av prinsippene for denne kostholdsfilosofien.

Opprinnelig lagt inn av nomma

…verdiene programet viser etter å lagt inn mine mål er:

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

så nå er det bare å finne frem formler og kalkulator..



Husk at man i den første fasen bør bruke forholdet 1 gr protein : 2 gr fett : 0,5 gr karbo pr kilo kroppsvekt om man har en del kilo å gå ned, når man etter hvert nærmer seg stabiliseringsvekta, så endrer man sammensetningen av næringsstoffene til 1 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8. Dette er forholdstall hentet fra boka om OE.

Det er samtidig viktig å huske på å spise seg mett, og at forholdet mellom næringsmidlene er sånn noen lunne i henhold til oppsettet på 1 :2 : 0,5. + 10%.

Kontroller derfor beregningene dine stemmer med dette. Har opplevd at programmet ikke helt følger boka når det gjelder dette.

Men, når det gjelder oppskriftsdelene, ja så gir den en unik oversikt over sammensetningen av de ulike matrettene, og det er enkelt å legge inn og endre de ulike oppskriftene. Næringstabellen er også redigerbar, og man kan utveksle oppskrifter med andre brukere av programmet… det er dette jeg bruker det mest til…

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat