Vis enkelt innlegg
Gammel 30-10-05, 12:00   #105
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Da skal jeg bare prøve meg på en liten oppsummering jeg, og se om jeg får tilpasset denne filosofien til min gane:

- jeg bør spise tre måltider pr. dag. Skulle jeg ikke makte tre må jeg passe på å få i meg alle næringsstoffene i to måltider.
- jeg trenger ikke forandre veldig mye fra min tidligere Atkinstankegang, jeg må bare passe på å spise litt mindre protein og mer fett.
- jeg kan ta en skive Lindbergbrød til frokost, evt. et annet brød som inneholder lite karbohydrater. (Hva med en halv skive pumpernickel?)
- jeg kan spise krem med bær til kvelds

Joda, det virker som om du har fått med deg det vesentligste. Pumpernickel er greit så lenge du passer på det totale karboinntaket.

Vær samtidig OBS på fettinntaket ditt- det er lett å få for lite fett og for mye proteiner sånn av gammel vane...

Har forresten flere oppskrifter på brød som anbefales innen OE i tillegg til flere pannekakeoppskrifter som jeg skal legge ut når jeg får tid til å oversette dem...

Når det gjelder lista over matvarer for OE, så er den satt opp etter Kwasniewskis vurdering over hvor egnet de ulike matvarene er for kropen vår. Han er opptatt av at maten skal være lett opptakelig, og kreve lite omdannelse før den tas i bruk av kroppen. Derfor havner matvarer med f.eks fruktose langt nede, da dette vil medflre at kroppen må arbeide ekstra for å nyttiggjøre seg denne næringen.

Kwasniewski mener at jo mindre vi belaster kroppens organer med vanskelig førdøybar mat, jo lengre vil kroppen kunne fungere som den skal...

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Ser at jeg kommer til å få store problemer med å få i meg minst 4 egg hver dag. Egg er ikke akkurat favoritten. Men hva med pannekakene jeg lager av egg, soyaprotein/Atkins bakemix og smør? Spiser dem med bær og kesam nå, men jeg kan jo ta rømme istedet.

Om du baker et av OE brødene eller pannekakene, så kommer ikke det til å være noe problem.

Hva med å lage en eggsalat med majones/rømme/salt/pepper/karri og litt skinke eller lignende???

Bakgrunnen for at det anbefales så mange egg i OE, er at det anses for å være det mest komplette når det gjelder sammensetnigen av aminosyrene og fettsyrene vi kan få i kosten vår...

Selv elsker jeg egg, og har ingen problemer med å spise så mange som jeg vil. I gjennomsnitt spiser jeg 6 egg om dagen! (kona klager da heller ikke, må vite... )

En annen ting, man trenger ikke kjøpe de store eggene. Eneste forskjellen er t det er mere eggehvite (proteiner) i det store eggene. Plommene i de middels store er tilnærmet like store, så det er virkelig penger å spare på å kjøpe medium str. på eggene!


Sist redigert av Ziggy : 30-10-05 kl 12:13.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat