Vis enkelt innlegg
Gammel 23-10-11, 01:15   #24
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Ja, det tenkte jeg også... Går jo ikke å ligge på 700...
Da jeg gikk på Grete Roede kur, gikk jeg ned 1 kg i uka. Jeg tenker at da er jo dette det samme som Roede kuren da... Man må jo uansett passe på kcal pr dag... Er det da verdt det å kutte ut all karboen? Det er jo så mye enklere om man kan spise det... Og en annen tanke jeg har... Trodde man skulle gå ned mye mer når man var i ketose. Er ikke det hele tanken bak å være i ketose fremfor bare å spise lavkarbo?

Jeg skal ikke være for bastant her altså, men antagelig mista du ikke bare fett på GR, men også muskler, og det vil de fleste av oss unngå.

Kalorirestriktiv lavkarbo er nok enklere å følge enn GR, ettersom det i hovedsak er karbohydrater som påvirker blodsukkeret. Når blodsukkeret går opp starter insulinproduksjonen, og noen opplever da å få søtsug de ikke klarer å motstå når blodsukkeret faller igjen. Spiser du lavkarbo vil blodsukkeret være mer stabilt og du får ikke disse bratte fallene i blodsukkeret ditt, noe som gjør at det er enklere å holde seg til planen. Dessuten er insulin et fettlagringshormon, og når du får høyt blodsukker utskilles mer insulin og sukkeret i blodet kan lagres som fett i kroppen i stedet for å brukes som energi.

Å være i ketose vil si at kroppen produserer ketoner som erstatning for manglende karbohydrater fra kosten, fordi f.eks. hjernen foretrekker karbohydrater framfor fett. Men hjernen kan like gjerne bruke ketoner, derfor produserer kroppen det. Du kan være i ketose og allikevel ikke forbrenne fettet du har på kroppen om du får for mye fett gjennom kosten. Kroppen bruker det som er lettest tilgjengelig, og det er det vi får gjennom kosten.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat