Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-11, 11:31   #21
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hva skal man spørre legen om?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Spennende vei du er på!
Men vet jo hvordan metormin virker, men kanskje ikke hvorfor. Metformin minsker opptaket av glukose i tarmen, øker insulinfølsomheten sånn at man får mindre blodsukker i omløp, og så senker den glukoneogenesen (når leveren produserer glukose av andre stoffer enn rene karbohydrater). Det fine med metformin er at det ikke påvirker insulinproduksjonen, så man får ikke blodsukkerfall/føling av det. Det kjipe med metformin er at om man virkelig trenger det, så er bivirkningene inntil man venner seg tøffe. Mye kvalme og løs mage. Det tok meg tre måneder å trappe opp og tilvenne meg metformin, men så lenge jeg passer på å ta det til mat, og spise nok mat så er det null problemer.
Masse lykke til med alt!

Tusen takk for kjempebra forklaring! Disse bivirkningene hører man ikke så mye om. Høres slitsomt ut, men skjønner jo at det er verdt det når du har vennet deg til metforminen!
Masse lykke til du også!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat