Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-13, 11:11   #46
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Forsiktig omlegging av kostholdet til min 11-åring

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kilde? Jeg kunne godt tenke meg å lese den selv.

Jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har lest dette.... Jeg burde ha vert flinkere til å samle linker og notere hvor ifra... Beklager! Det eneste jeg husker at jeg tenkte enda med meg selv at det stemte så godt for meg. Jeg var overbevist at jeg ikke tålte gluten. Kutta den helt ut og gikk over til lavkarbo. Etterhvert som jeg leste mer og leste det der prøvde jeg å bruke ren glutenmel i baksten og tålte det veldig bra, faktisk. Ikke akkurat noe vitenskapelig bevis dette her, bare erfaring fra meg selv. Men jeg skal blad i gjennom de bøkene jeg leste ifjor og se om det var noe der...

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Korn inneholder en mengde antibeitestoffer. Jo grovere korn, jo mer antibeitestoffer er igjen i produktet etter prosessering. Gluten er slett ikke det eneste problematiske ved korn. Gluten finnes ikke i mais, så vidt jeg vet, men mais har en del andre uheldige ingredienser, bl.a. for mye omega 6.

Her er en interessant link om emnet:

http://paljabekk.blogspot.no/2011/10...else-korn.html


-

Antibeitestoffer har jeg ikke tenkt på her, takk for påminnelse!

Bekalger om det blei en skikkelig avsporing og litt uklart formulert. Poenget var jo egentlig å si at glutenproteinet i seg selv er ikke det største problemet, men karboinnhold i både korn og mais. Slik at hverken det ene eller det andre er noe gode løsninger.

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat