Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-11, 14:03   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lite fett, lite karber og mye proteiner

Opprinnelig lagt inn av knut1969, her.

Takk for mange svar :-)

Det er ikke så godt å vite hva en skal tro. Jeg har god følelse for at legen vet hva han snakker om, men dette virket likevel merkelig.

Er det noe dokumentasjon på at lite fett og lite karbo er skadelig?

Og virker for mye fett mot sin hensikt? Jeg ser jo egentlig noe logikk i det også. Hvis en spiser 300g fett, og forbrenner 100g, hvor blir det av resten? Er det et forhold her jeg ikke har tatt hensyn til, altså forholdet mellom fett/proteiner?

Lite fett og lite karbo er GR (Grete Rhode) i et nøtteskall. Det fungerer det for vektreduksjon ... om man har selvdisiplin nok til å mottstå sult underveis og om man har selvdisiplin nok til å mottstå å spise seg opp igjen etterpå. Mange av oss har dårlig erfaring med del 2...

En av årsakene til at lavkarbo/høyfett har blitt populært er jo nettopp at fett er mettende. Faktisk så mettende at mange ender opp med å spise mindre kalorier, men fremdeles være mette. Det er rett og slett vanskeligere å overspise på fett enn på sukker (sukker trigger typisk en insulintopp i blodet og dernest sult ... selv om kroppen ikke har brukt opp kaloriene den fikk - disse blir i sin tur lagret som kroppsfett i stedet).

Og nå som fler og fler blir oppmerksomme på at kampen mot kolesterolet antakelig har vært et feiltrinn så spiser mange som meg mettet fett med god samvittighet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat