Vis enkelt innlegg
Gammel 09-10-12, 17:33   #1
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Gravid og B12-mangel

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge denne, flytt den gjerne om den passer bedre et annet sted

Jeg er gravid og har vært i ussel form lenge. Hadde et par gode uker rundt uke 14, men så gikk det nedover igjen. Nå er jeg i uke 20, og orker knapt nok noen ting. Gikk til legen, som tok blodprøver, og fikk SMS i dag om at jeg har lavt B12, og skal ta tilskudd/injeksjoner.

Tok et kjapt søk på nettet for å se hva dette var, og hadde forventet det vanlige "dette er helt normalt når du er gravid", men ble mer skremt enn beroliget av det jeg leste. Det sto bl.a. at mangel kan føre til fosterskader, spontanabort og for tidlig fødsel, at dersom man har et "normalt inntak" av fisk, kjøtt og meieriprodukter så skal man ikke mangle B12, og om man gjør det så er det underliggende og alvorlige tilstander.

Nå er jeg innmari sliten og veldig hormonell, og klarer ikke helt å vente rolig til legetime neste uke. Så jeg håper veldig at noen av dere flinke og snille menneskene her inne vet noe om dette og kan forklare meg hva dette betyr?

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat