Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-04, 11:13   #13
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg må få lov til å trekke fram STRESS som en viktig faktor for manglende vektreduksjon! Med stress mener jeg ikke bare travelhet, men alle slags negative følelser - inkludert den følelsen av stress man kjenner om man ikke går ned i vekt!!! Jeg kjenner ei som ikke gikk ned noe i vekt på 12 uker, selv om hun spiste "perfekt" og trente 40 minutter variert daglig (+aktiv jobb). Så skjønte hun at skoen trykket på stresset rundt slanking. Etter 14 dager med avspenning daglig, og litt mindre fokus rundt antall kilo, gikk hun ned 4 kg på to uker!!!! Hennes PROPP var altså kun stress. Og hvorfor? Forklaringen er logisk biokjemisk: Ved stress øker ditt nivå av hormonene kortisol og adrenalin. Kortiosol er et fettlagringshormon, som samtidig bryter ned muskelmasse. Særlig på magen blir fettet lagret. Adrenalin øker blodsukkeret, som igjen øker insulinmengden, som gjør at fettforbrenningen blir hemmet og fettlagringen øker. Morsom kombinasjon? Jeg ser at noen nevner søvnkvalitet. Dersom man hele tiden har avbrutt søvn, vil kortisolnivået ikke ha mulighet til å falle slik det skal under dyp søvn. Man går da med forhøyede kortisolmengder, og resultatet blir økt vekt, samme hvor "flink" man er. Ikke så gode nyheter for småbarnsforeldrene her inne...

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat