Vis enkelt innlegg
Gammel 07-01-12, 12:31   #8
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Takk til dere alle for svar! Jeg beklager at jeg ikke svarer dere før nå!

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg har testet melkefritt en uke og det gav meg kjemperesultater! Jeg er som deg veldig glad i melkeproduktene og det ville vært et vanskelig valg å kutte de ut.

Takk til deg Aline; det er godt å lese at det er mulig å redusere/fjerne melkeprodukter. Jeg tenker mye på det, og har nesten ikke brukt noe den siste uka, annet enn ost og litt rømme på tapasen i går. Jeg er er villig til å prøve å redusere/fjerne ost/fløte/rømme så snart jeg har stabilisert hva jeg spiser. Nå er jeg på vei ned på kh etter julehelgen og for første gang slutter jeg ikke brått og "gæli" men tar en mer behagelig reduksjon. Leggkrampene kommer innimellom så det fungerer


Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Du er nok som meg du, må sykt lavt på karbohydrater for å gå ned på ketolyse.
Jeg har også avskrevet ketolyse som en måte å gå ned i vekt på for min del.
Det som fungerer best for meg er å ligge lavt på karbo ja, styre unna brød pg andre høykarboprodukter, men samtidig kan jeg ikke tillate meg å spise masse fett heller.
Det som fungerer best for meg, er da moderat med karbohydrater, lite fett og telle kalorier, samt masse trening. Det kan jeg da også leve med så lenge mesteparten av det jeg spiser kommer fra proteinrik mat.
Karbomat gjør meg bare sulten

Takk Dolsi! Du sier du må sykt lavt på kh for å gå ned i vekt, og lengre nede sier du moderat med kh. Kan jeg få spørre deg om hvor mange gram dette er, sånn ca? Eller hvis du ikke vet det, hva du spiser i ca mengder kh? Jeg tror jeg ligger på ca 20-25 g kh pr dag (sjekket noen ganger før jul), og velger å ikke spise mel, sukker, frukt. Sånn sett tenker jeg at jeg skal spise fornuftig innenfor disse rammene; ikke for mye, passe mett - og sjekke kcal så det ikke blir for mye. Nå går det i omelett, eggerøre til frokost tilsatt laks, spekepølse, skinke, asparges, blomåkl og/eller brokkoli alt etter hva jeg har i kjøpeskapet. Lunsj kan bli det samme eller salat med rømme/dressing. Middag kjøtt, grønnsaker/salat og hvis det er behov for noe til kvelds så kan det bli hjemmelaget knekkebrød. Innimellom lager jeg kokosbrød eller tekaker som alternativ til frokost, lunsj, kvelds samt for å kunne ha med noe hvis jeg skal på besøk med evt kakeservering.

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Så i høst begynte jeg å trene, og fant ut at jeg måtte kutte ned på fettet. ... og jeg har plutselig, etter over et år uten å miste et gram, gått ned 14 kg siden oktober 2011. Det kan hende det jeg gjør ikke funker for deg, men mosjon og sunn mat pleier jo å hjelpe. Bruk sunn fornuft og fokuser på grønnsaker og rent (gjerne magert) kjøtt.

Så spennende å lese dine erfaringer! Jeg tar de med meg, og kanskje er det andre også som gjør det.

Opprinnelig lagt inn av Happy girl, her.

SLITER STORT HER OG
Men nu prøver jeg meg på skaldeman 50+ etter å ha lest GI null hvor det står at det kan være effektivt å prøve for de som er insulinresistente eller har store vanskeligheter for å gå ned i vekt.
Så siden jeg har STORE problemer med å gå ned prøver jeg meg på det
Men ligger litt lavt herinne når ikke jeg går ned, men leser her kvar dag i håp om å finne ut det jeg gjør gale
Nytt år og nye muligheter

Happy girl! Jeg er med deg! Har vært der selv - ikke på Skaldeman 50+ - men på Skaldemans 30+. Dette selv om jeg ikke hadde mer enn 30 kg å gå ned. Dessverre fungerte ikke det heller for meg; og jeg håper det er en løsning for deg. Hvis ikke kan kanskje noen av rådene til de andre her være noe for deg også? Husk at "stress"tanker rundt det å ikke få til å gå ned i vekt kan være et hinder for å ikke gå ned!

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Veldig bra med et slikt initiativ fra deg. Det er litt for mange "uproblematiske" tråder her inne, syns jeg. Sannheten om lavkarbo er nok litt mer variert enn man får inntrykk av. Det betyr ikke at den ikke er fornuftig for veldig mange. Men det er heller ikke løsningen på alle problemer - samtidig .

Takk......

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hva hter medisinene du tar da? Har du spurt legen om det finnes alternativer som ikke gir samme dårlige resultat på vekta?

Jeg har ikke spurt, men tenker det kan jeg gjøre! En er mot blodtrykk (forebyggende mot migrene) og en annen mot virusinfeksjoner i kroppen (også forebyggende).

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat