Vis enkelt innlegg
Gammel 28-07-05, 21:03   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Carb load

Hei.

Først til Nille:
Nå må jeg nesten få sitere deg: "Alle er forskjellige og trenger forskjellige dietter."

Du sier at man ikke må regne med å gå ned noe særlig i vekt hvis man spiser karbohydrater en gang i uka. Dette gjelder sikkert for deg, men for andre vil dette være helt nødvendig for å fortsette å gå ned i vekt.

Plagene du snakker om med oppblåsthet o.l. kommer enten av feil valg av matvarer eller soppinfeksjon i tarmen. Dersom man spiser mye proteiner og fett sammen med karbohydratene, så vil man helt klart bli oppblåst, men dersom du spiser en skål med havregrøt så er dette helt uproblematisk hvis du ikke har sopp.

Det er heller ikke riktig at man slutter å brenne fett hvis man gjør dette. Hvis du spiser havregrøt til kvelds og går og legger deg en times tid senere, så vil du være tilbake igjen til normalen etter frokost dagen etter. (Nå snakker vi generelt her. Jeg er klar over at det ikke virker på denne måten for alle.) Man er ikke avhengig av å være i ketose for å forbrenne fett. Den hormonelle balansen som oppnås gjennom en lavkarbodiett fører til at kroppen over tid instiller seg på idealvekta. Hvilken diett som kreves for å oppnå dette må man nesten finne ut av selv.

Til Chumpsy:
Hvis du er bestemt på at du skal følge en lavkarbodiett med oppkarbing, så anbefaler jeg å gjøre det på følgende måte: Spis low carb dag 1,2 og 3. 4. dagen spiser du veldig lite karbohydrater (som på en introduksjonsdiett, under 20-35g kanskje), på kvelden 4. dagen så spiser du ett eller to måltider med karbohydrater (og lite fett og proteiner.). Ikke spis noe etter dette, og vent 1-2 timer før du legger deg. Dag 5 og 6 er vanlig low carb, og dag 7 er tilsvarende dag 4.

Altså
Dag 1: Vanlig low carb (rundt 65 gram karbohydrater(?))
Dag 2: Samme
Dag 3: Samme
Dag 4: Lite karbohydrater på dagen, "carb-load" på kvelden
Dag 5: Vanlig low carb
Dag 6: Samme
Dag 7: Lite karbohydrater på dagen, "carb-load" på kvelden

Når du skal spise karbohydrater så gjelder det å holde seg under 20 g fett og 20 gram proteiner. Maten du spiser bør være stivelsesholdig (det går rett i muskel'n), altså poteter, frokostblanding, grovbrød, pasta, ris osv. Det er ok med noe sukker, men ikke overdriv, det kan få uheldige konsekvenser for vektnedgangen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat