Tråd: Sprekk
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-01-17, 03:19   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Sprekk

Hva/hvor mye spiser du i løpet av en dag og hva/hvor mye drikker du?
Om du går rett fra et høykarbokosthold til ketogen kost så er det helt normalt med noen uker der du nesten føler deg influensa-syk.

Spiser du så lite som 20 karbohydrater pr dag, så trenger du ikke tenke på kaloriene, iallefall ikke før kroppen er blitt vant med å bruke fett som energikilde i stedet for karbohydrater.

Jeg har levd ketogent, det vil si at jeg spiser 5 karbohydrater pr måltid og max 25 karbohydrater i døgnet og har gjort det siden 2010 og trives veldig godt slik. For mitt vedkommende var det ikke vekt som fikk meg over på denne dietten men diabetes type 1 og en kropp som ikke godtar insulin.

Mitt beste råd er og ha mat klar i kjøleskapet. Feks lage opp en omelett som du kan skjære "pizzastykker" av eller steke opp kyllingvinger/lår/koteletter som står klar i kjøleskapet, kanskje med en god hjemmelaget dip og en salat. Supper og gryter er kjekke og ha ferdige, enten i kjøleskapet eller i fryseren i porsjonspakker (tiner og varmer i mikroen). Har du ikke lekker og god mat stående klar, er det mye lettere og sprekke og ramle oppi ei skål med godteri eller rett og slett junkfood.

Min erfaring er at man IKKE blir sulten på dette kostholdet om man bare passer på og få i seg nok mat. De gangene jeg har vært innlagt på sykehus og maten der har bestått av 1 egg om morgenen + en kinakålsalat, mer av samme salat som lunsj, middag enda mer salat + litt kjøtt eller fisk og kvelds enda mer salat, da har jeg vært sulten og det er helt naturlig, fordi en kropp trenger en energikilde og når man lever så strengt lavkarbo så må man også få i seg protein og fett slik at den totale mengden kcal er stor nok.

Min inngangsport til lavkarbo var dr.Hexeberg sine bøker, først og fremst "Frisk med lavkarbo -100 oppskrifter" Den boken skal finnes på bibliotekene om du ikke har lyst til å kjøpe.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat