Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-17, 15:46   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvordan telle karber?

Splenda som er granulert har også bulk, tror av maltodextrin. Dvs. at vekten av Splenda telles som karbohydrater siden det er kun 1% splenda i den og 99% annet maltodextrin. Flytende splenda er bulket med enten alkohol eller vann og er kansje det beste som finns, men det selges ikke i norge.

De forskjellige søtnigsmidlene har forskjellig styrker og svakheter. F.eks. så er Sukrin best å ha på juksegrøt siden den knaser, men for mye å det gir guffen frysefølelse. For å omgå det så søter jeg med flytende natreen slik at grøten allerede er litt søt og har Suktin på toppen bare for knasen.

Mener maltidextrin er bra som rub f.eks. på spare ribs. Hvilken søtnigsmiddel man velger som er 99% maltodextrin er irellevant og man teller selvsagt vekten som karbohydrater.

I Marsipan bruker jeg sukrinmelis siden det smelter enklere inn i deigen og gir bulk. Med 20% sukring får man ikke frysingen og ønsker man mer kan man bruke f.eks. flytende natreen i tillegg. Jeg teller ikke sukrin som karbohydrater.

I mat bruker jeg ofte stevia. Det er igrunn bare fordi jeg har stevia og syns det ikke passer seg med lakrissmak i søte kaker og desserter. Må bruke det opp i tomatsuppa :-)
Mengden av stevia teller som karbohydrater, men måleskjeen er 5mg så det vil uansett forsvinne ved avrunding.

Flytende natreen er mitt goto-søtning siden det er bulket med 99% vann, som har 0gkh/liter. En flaske tilsvarer vel 6kg sukker og har under 1g karbohydrat. Der jeg bruker mye bruker jeg sukrin(melis) i tillegg for å fjerne bieffektene av begge.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat