Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 14:30   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før

Dette er bare noen tanker fra meg, ikke en uttalelse fra en ekspert på noen måte, bare så dere er klar over det.

Det er mange som blir sjokkert når Skaldeman anbefaler minimalt med grønnsaker. Grønnsaker er jo "livsviktig", og vi "dør" jo uten grønnsaker osv osv.
Grønnsaker er bra ja, men kan bremse vektnedgangen hos enkelte om de spiser mye fett. Vi kan fint leve uten, eller på et minimum av grønnsaker så lenge vi baserer hoveddelen av kostholdet på animalsk mettet fett, da dette fettet er mer stabilt i kroppen og harskner ikke slik som umettet fett. Vi trenger altså mye mindre antioksidanter når vi spiser mye mettet fett (og lite karbo) enn umettet fett, som harskner lett. Tror jeg da, jeg er som sagt ingen ekspert på dette og føyer meg glatt om jeg tar helt feil nå. Og for å ha det på det rene: jeg ser ingen poeng i å avstå fra grønnsaker eller spise svært lite av dem når man er blitt normalvektig, så lenge man ikke går opp i vekt igjen.

Når det er sagt så er det flere faktorer vi bør ta hensyn til, og det er jo feks stress, forurensning, medisinbruk, røyking... Og mye annet. Dette øker antallet frie radikaler og vi må få i oss større mengde antioksidanter for å bøte på det. Disse faktorene kan vi begrense, men ikke alle, forurensning kommer vi nesten ikke utenom, ofte ikke medisinbruk heller.

Husk at p-piller blokkerer endel av opptaket av flere livsvktige vitaminer, feks B-vitaminer. Dette er det ikke mange som er klar over. Da trengs det høyere doser.

MEN, og dette er et stort men: Skaldeman skriver (og ikke bare han, dette har Mat & Helse hatt flere artikler om, og jeg har hørt det på flere ernæringskurs via jobben) frukt og grønnsaker inneholder nesten ikke vitaminer og mineraler lenger. Mineraler er jo et kapittel for seg, jorda er så fattig på mineraler idag at det er skremmende! Mange går rundt med alvorlig magnesiummangel og har migrene, kramper, hjerteproblemer og angst pga det (og andre ting, selvfølgelig). Det er blitt gjort flere tester, som selvsagt dysses ned, på frukt og grønnsaker, der vitamin- og mineralinnholdet er halvert og vel så det. Skaldeman skriver at allerede i 1930-årene konstanterte man at verdens jordbruksland hadde mistet 75 % av mineralene! De siste 50 årene er dette halvert, sier enkelte eksperter. Hvor mye er igjen? Skremmende lite, vil jeg tro!

Husk at når dere kjøper en appelsin på Rema (for å ta et eksempel), er den plukket umoden fra treet. Den blir transportert i flere døgn i kjølige trailere og modnes under kunstig belysning. Når den ankommer Rema, blir den lagt på kjølelager en stund. Den gamle frukten skal selvsagt selges først.
Når den så blir lagt ut i butikken, er den overhodet ikke fersk, og blir kanskje liggende der i flere dager før den blir kjøpt. Så blir den tatt med hjem og lagt i en bolle på kjøkkenbenken. Der ligger den kanskje i et par dager før den spises.

Med tanke på at vitamininnholdet synker fra det øyeblikket frukten blir plukket fra treet (dette er jeg ikke helt sikker på, men har lest det) så skjønner vel folk flest at det ikke akkurat er så mye igjen når man setter tennene i en saftig appelsin fra Spania eller Marokko!

Norsk frukt og norske grønnsaker er det beste vi kan spise, og da helst økologisk. Frukt og grønnsaker er vomfyll, norsk, økologisk frukt og grønnsaker er vomfyll + næring.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 25-01-06 kl 14:45.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat