Vis enkelt innlegg
Gammel 07-07-09, 10:26   #97
caduceus
Juniormedlem
 
caduceus sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Østfold
Alder: 51
Innlegg: 11
caduceus er på en erverdig vei

Sv: Er fett og ketose farlig?

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.

Takk for fine svar om kalorier. Jeg forstår det sånn at det kan sies såpass enkelt som at kroppen blir flinkere til å justere forbrenningen når den er i ketose, slik at energiinntaket (kcal) ikke er like viktig lengre?

'

Jeg mener du oppsummerer det rimelig godt her. Jeg vil være litt mer presis:
Når man spiser mye karbohydrater og er relativt innaktiv så konverteres karbohydratene til fett og lagrer seg som fett i kroppen. Det tror jeg alle er enige om. Når du går på en ketogen diett så må fettet konverteres til ketoner som kroppen skal bruke. POENGET her, er at omdannelsen fra fett til ketoner (lipolyse) er mye mer energikrevende enn omdannelsen av karbohydrater til fett. Akkurat derfor øker forbrenningen betraktelig på en ketogen diett. Av samme grunn kan man innta en større mengde i kcal (på en ketogen diett) enn med et kosthold som inneholder karbohydrater!
Resultatet er det som flere har vært inne på her; nemlig økt kroppstemperatur, svetting osv. Energien fra fettforbrenningen "forsvinner" derfor ikke, den går bare over i varme til omgivelsene. Og ja, fysikerne er fortsatt enige om at summen av all energi i universet er konstant. Energien går bare over i forskjellige former

Når det gjelder dette som en del skriver om at en del av fettet man inntar havner uforbrent i toalettet, har jeg ingen tro på dette. De som har forsøkt å ta xenical (hvor ca 1/3 av fettet man inntar blokkeres og havner i toalettet) vet godt hvordan den avføringen er. Hadde man fått slik avføring på en ketogen diett skal jeg love dere at folk hadde tatt det opp!

Jeg har mere tro på at en god del av proteinene vi inntar havner i toalettet uforbrent. Dette forklarer også Torkil i boken sin. (Forøvrig er også forbrenning av proteiner veldig energikrevende noe som også er viktig i denne sammenheng).

Skal ikke skryte på meg så alt for mye, men jeg har tidligere studert medisin og har den prekliniske delen med basalfagene i boks. (Bl. a biokjemi og fysiologi). Dette er 10 år siden nå, men jeg husker da noe.

__________________


caduceus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat