Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-09, 14:42   #49
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

må si meg enig i innlegget til MASKOTTEN her.
JA jeg synes også det er galt å begrense matinntaket til barn.
Jeg har en datter på 5 som har overspist siden hun ble født. Hun kan spise og spise...blir liksom ikke ordentlig mett.
Det var helt til hun fikk lavkarbo mat.
til frokost får hun ofte 1 br.skive med stekt egg og agurk/tomat/paprika.
til niste spiser hun som regel brød + fruktmåltid(får i barnehage, er ikke jeg som sender med).
Middagen spiser vi det samme. Jeg spiser ketogen kost, så middagen er ketogen. Altså bare grønnsaker, fett og protein.
Middagen holder til neste dag og hun overspiser ikke lenger på kvelden. Vi har ofte dessert også. bær og saus/krem. Hun er blitt i bedre humør og blitt mye slankere og mer aktiv den siste tiden. Hun er mer rolig på kveldene
Jeg prøver å ligge på ca 50 g karbo pr dag på henne. teller ikke så nøye, men følger med. bare fruktmåltid+ brødmåltid i barnehage så er hun over dette! kunne fint levd ketogen hjemme altså....
Men hun får spise så mye hun vil når hun først spiser...
Jeg lager lavkarbo-lapper og vafler...og hun får ikke noe søtpålegg av noe slag. hun får ikke syltetøy, men feks krøstet hele bringebær/jordbær uten søtning...går så fint atte!
av og til spiser vi fløteis. Da får hun 1 ss(ikke toppet) med is og 3-4 ss med bær. Før var det motsatt. Og hun er like fornøyd med det.
Som snacks har liker hun paprika med nøttesmør på..
Det har tatt tid og mange diskusjoner for få inn disse gode vanene. Hun liker ikke grønnsaker mer enn andre unger. Det handler mest om foreldrene som gir etter eller ei...
Vi har salat hver dag. Hvis hun ikke spiser opp så får hun ikke dessert heller. selv om det er lørdag! lørdagsgodtet har ryki flere ganger...Men det har betalt seg.. nå spiser hun salaten opp hver dag

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat