Vis enkelt innlegg
Gammel 14-07-09, 12:55   #6
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Vi har et normalt sunt kosthold her hjemme. Som tidligere sagt restriksjoner på søtsaker (sjokoladepålegg også!) i uka. Kun i helger. Selvom vi har grønsaker daglig i en eller annen form, betyr jo dessverre ikke det at barna spiser mengder av det. Våre barn spiser nok sunnest av de fleste barna vi kjenner. Og han har vel aldri snakket om sult egentlig, mere det at han synes det er koselig å spise med andre. Han nyter maten sin... Han er ikke overvektigpå noen måte, men vi ser raskt at han legger på seg i perioder hvor han ikke rører seg, eller i ferier hvor vi spiser mere usunt... 2 uker i syden, men burger, pommes frites, pølser og pizza er vel ikke godt for noen, egentlig...hihi
Søte frokostblandinger har vi heller ikke her hjemme.

En typisk dag innen matveien for gutta ser slik ut:

Frokost: havrøgrøt på melk med 1 glass juice
Skolemat: 2 skiver brød med pålegg (skinke, sennep, leverpostei, gulost, brunostm.m)
Før middag: frukt eller yoghurt
Middag: poteter, ris eller pasta, kylling, karbonader, lakseskiver, fiskegrateng, fiskeboller, pølser, schnitzler m.m, kokte grønskaer (brokkoli, gulrot, blomkål) daglig!
Gutta mine spiser dessverre ikke salat selvom det står på bordet omtrent daglig.
Kvelds. Yoghurt (hvis ikke spist tidligere), brøskiver, korn (ikke av de søteste.

Melk drikkes til frokost hvis det ikke er havregrøt, og til kvelds. Saft drikkes til middag. det er vi begge vant til hjemmefra, så det har vi fakisk beholdt!
1-2 glass sukkerfri saft om dagen skader ikke, mener vi.

Ser ikke SÅ gæli ut, vel?

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat