Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-07, 17:09   #14
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Ziggys Lavkarbo Krydderkake

Når jeg var liten, husker jeg at min mor ofte lagde krydderkake, som virkelig fikk bein å gå på når den ble satt fram på bordet... Her har jeg derfor laget en egen lavkarbovariant av denne, som jeg håper dere setter pris på!

Og bruker du Ketolyse bakemiksen, så har denne oppskrifta bare 2,4 gr karbo pr 100 gr med krydderkake... DET er noe man kan kose seg med til kaffen det...

Denne kaken kan faktisk også lages som sjokoladekake, hvordan har jeg forklart nederst i oppskrifta...


(Eget bilde av kaken kommer senere..)

Ingredienser
500 gr hasselnøtter eller mandler, alt. like deler av hver
100 gr sammalt mel eller ketolyse bakemiks
2 ts. Bakepulver
15 egg
1,5 dl fløte
250 gram smeltet smør
1 krm eller 1/2 ts muskatnøtt eller muskatblomme etter smak
1 ts ingefær
1-2 ts kanel
1 ts kardemomme
1 ts malt nellik

Fremgangsmåte
1. Kjør nøttene i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel eller ketolyse bakemiks, bakepulver og krydder. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.

2. Smør en langpanne godt med smør, og legg evt. et bakepapir i bunnen. Ønsker du heller to avlange krydderkaker, smører du to 1,5 liters bakeformer med rikelig smør, og legger evt bakepapir i bunnen, og har krydderkakedeigen i fomene. Husk å la det være igjen 3 cm til toppen sånn at kaken kan heve i formene. Stek i ca. 40-50 minutter på ca 175-200 grader på nederste rille, og la den evt. avkjøles i ovnen. Har ikke laget denne kaken i lanpanne før, så det er mulig at steketiden bør utvides til 60-75 minutter. Kontroller med en strikkepinne om kaken er gjennomstekt.

3. Ønsker du å lage krydderkakemuffins, har du deigen i muffinsformer, men husk at deigen vil heve, så ikke fyll formene for mye, 1-2 ss med krydderkakerøre, men her må man prøve seg fram. Krydderkakemuffinsene kan du steke på ca 180-200 grader i ca. 15- 20 minutter.

4. Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på toppen, er det bare å legge over et flak med bakepapir på slutten.

Skjær kaken i små firkanter, og strø gjerne litt kokosmasse eller Splenda over før servering.

Du kan variere smaken på dette krydderkaka ved å bruke ulike typer nøtter, så du kan blande og mikse mellom hasselnøtter, valnøtter, mandler, pecannøtter osv...

En annen variant er å tilsette ca 2 dl kokos i krydderkakerøra, og gir krydderkaken en saftig, god smak.

Denne kaken kan også lett endres til ei sjokoladekake. Erstatt krydderet med 3-4 toppede bs. kakao etter smak + 3 ts vaniljesukker, utskrap fra en vaniljestang, eller vaniljeessens etter smak. Du lager hjemmelaget vaniljesukker av splenda/sukrin som du lar stå med splittede vaniljestenger i tette glass en tid. Sukrinen må evt. kjøres i en foodprosessor for å få en meliskonsistens.

Kaka kan oppbevaes i kjøleskapet i ca 1 uke, eller fryses ned.

Næringsinnhold pr 100 gr.
Proteiner: 11,0 gr
Fett: 34,7 gr
Karbo: 5,2 gr*

* = Bytter du ut det sammalte melet med ketolyse sin bakemiks, så blir karboinnholdet kun 2,4 gr. pr 100 gr.

----

Lykke til, og gi en tilbakemelding da!!!

Sigmund

.

VIL DU GIFTE DÆ ME MÆ?!!

..eh...ups, -er jo gift...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat