Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-15, 19:11   #3
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo virkelig et sunt kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Pingvino, her.

Hei!

Jeg er en mann rundt 30 år som, til tross for at jeg aldri har tenkt spesielt mye over hva jeg spiser, ikke har hatt problemer med vekten. For en stund siden bestemte jeg meg for å legge om kostholdet for å få mer overskudd og bedre min fysiske form. Jeg bestemte meg for å prøve lavkarbo, og i litt under ett halvt år gaflet jeg i meg bacon, ost, biffer og all annen mat som var rik på fett og gjerne mettet fett, samtidig som jeg kuttet karbohydratinntaket like mye.

Resultatene var ganske deprimerende. For første gang i livet opplevde jeg at jeg ble større rundt midjen, overskuddet mitt i hverdagen ble totalt borte og korte sykkelturer ble så godt som umulige å komme seg gjennom. Etter en legesjekk der jeg fikk vite at kolesterolnivået mitt og den generelle helsen min var blitt dårligere bestemte jeg meg for å si farvel til lavkarbo.

Nå har jeg i et år hatt et kosthold bestående av mye langsomme karbohydrater og proteiner, og lite mettet fett. På en uke har jeg gjerne 2 måltider med kylling og fullkornsris, 2 måltider med karbonadedeig og fullkornspasta, og 2-3 måltider med fisk og poteter/fullkornsris/pasta, med en god porsjon grønnsaker ved siden av. Til de øvrige måltidene spiser jeg stort sett grovbrød med pålegg.

Nå er kolesterolet og overskuddet bedre enn noen gang, jeg har gått ned i vekt og opp i muskler, og sykkel- og løpeturene går bedre enn noen gang før. Sentrumsløpet i helgen gikk unna på 49 minutter. Dette er kostholdet jeg kommer til å fortsette med for alltid, og jeg ser absolutt ingen grunn til å noen gang tenke på lavkarbo igjen.

Hvorfor er lavkarbo så "in" blant så mange fortsatt?

Jeg håper spørsmålet er ment retorisk, for i praksis går du ut i fra at opplevelsen din på lavkarbo-diett er universell, og spør "hvorfor gjør ikke alle andre som meg".

Det kan hende at andre har hatt et annet resultat av en slik diett enn deg?

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat