Vis enkelt innlegg
Gammel 21-08-14, 17:17   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Valg av kosthold. Forvirret

Jeg har aldri vært av dem som pøser på med fett i maten, men velger helt bevisst å bruke f.eks. gode oljer som cocosa, kjøper kjøtt med fett i stedet for kjøtt uten fett, velger fete fiskesorter etc., velger bevisst bort all mat som er fettredusert, bruker frø i baksten min og tidligere, før jeg ble mutliallergiker, spiste jeg daglig nøtter.

Når man begrenser mengden karbohydrater, så har man to valg; øke opp mengden fett eller øke opp mengden protein for å dekke inn det man trenger av kcal pr dag for at kroppen skal fungere optimalt.
Øker man opp proteinene fordi man har fettskrekk, så er det viktig å vite at det er krevende for kroppen å omdanne protein til energi; protein skal i utgangspunktet bare brukes til å vedlikeholde og å bygge muskler. Har man svake nyrer eller lever er dette ikke optimalt. I tillegg vil for mye protein føre til at proteinet blir omdannet i kroppen og kan bli lagret som fett.

Jeg er ikke, og har aldri vært, redd for å spise fett, men jeg velger altså matvarer som er fettrike i stedet for å drukne maten min i fete sauser/smør. Det hele er en smaksak, og hver finner sin optimale måte å leve på.
Holder du deg mellom 50 og 70 karbohydrater pr dag, vil du mest sannsynlig ganske snart finne ut hvor mye fett du trenger i maten for rett og slett holde deg mett og tilfreds og likevel få den ønskede vektreduksjonen.
Anbefaler virkelig Hexebergs bøker, spesielt "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter". Den var min guide i starten, og jeg trekker den fremdeles jevnlig frem og bruker oppskrifter derfra.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat