Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-12, 20:50   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Shailenes knekkebrød (0,3 kh per stykk) *med bilde*

Tynne, luftige og knasende knekkebrød, som er faste nok til å holde hva du måtte ønske av pålegg. De er kjappe og enkle å smekke sammen, kjevle ut og steke. Knekkebrødoppskriftene jeg har prøvd meg på før har jeg ikke fått helt til å funke for meg - enten er de for grove og harde etter min smak, eller så tar det timesvis å få de ferdigstekte i min dårlige ovn. Disse ble derimot supre! Hele røra inneholder bare 11 g karbohydrat - altså 0.3 g karbo per knekkebrød, hvis du lager 32 stk. Nok til 2 brett.

Du trenger:

  • 60 g grovknuste linfrø
  • 60 g sesamfrø
  • 60 g solsikkefrø
  • 30 g Pofiber
  • 10 g Fiberhusk
  • 2 ts salt
  • 2 ts Sukrinmelis
  • 3 egg
  • 1 dl vann

Slik gjør du:
  1. Still ovnen på 170 grader.
  2. Bland de tørre ingrediensene i en bolle.
  3. Bland i eggene og vannet.
  4. La deigen svelle i ca. 10 minutter, da blir den lettere å håndtere.
  5. Plasser halve deigen midt på en stekeplate med bakepapir, og legg to store plastposer (brødposer) over deigen, så hele stekeplata er dekket av plast.
  6. Kjevl deigen utover plata, har du ikke kjevle kan du bruke et vannglass eller lignende. Gjør deigen så flat du får den, ellers er det vanskelig å få knekkebrødene sprøstekte.
  7. Bruk et pizzahjul (evt. kniv) til å kutte deigen opp i passe store ruter, alt etter hvor store du vil ha knekkebrødene dine. Jeg får 16 ruter per brett, altså 32 knekkebrød fra hele oppskriften.
  8. Stek knekkebrødene midt i ovnen, i ca. 30 minutter. Hvis ovnen din steker ujevnt, kan det være lurt å snu stekebrettet etter ca. halve tiden.
  9. Avkjøl knekkebrødene på rist, da blir de sprøere. Hvis nødvendig kan de tørkes på rist i ovnen med døra på gløtt, på ca. 100 grader.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat