Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-04, 17:22   #6
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Nååååå, må jeg forte meg og skrive her. Barn trenger ABSOLUTT ikke korn - just like us! Ja, de trenger det enda mindre enn oss, de er i enda dårligere stand til å takle det enn voksne. Er det ikke derfor vi rådes til å begynne med ris- og maisgrøter kanskje, for at tarmen skal "venne seg til det". Tarmen hadde ikke trengt å venne seg til det dersom det hadde vært naturlig. Jo - den trenger å vennes til fast føde, men ikke til korn, som er relativt nytt i menneskets historie.
* I mange andre ikke-vestlige land er avokado blandet med moset banan den første maten babyene får.
* Jeg gav ved ca. 5 måneders alder middagsmat av kokt kalkun/kalv/elg/ørret sammen med kokt brokkoli, gulrot og smør+olivenolje, samt urter som basilikum eller gressløk.
* Til "dessert" er det godt med hjemmelaget sviskegrøt eller bærgrøt med litt fruktose. Også finmoset eple, pære (kokt eller rått) og litt presset appelsinsaft er godt.
* Eggeplommen inne i et løskokt egg er fint å smatte på for de minste.
Anbefales minst 3 eggeplommer per uke fra 6 mndrs alder. Jeg gav vel
speilegg og omeletter fra ca. 9-10 måneder, uten at jeg vet hvor
velbegrunnet det var.
* Fra ca. 8 måneder gav jeg cottage cheese med malte valnøtter og hjemmelaget bærpuré.
* Etterhvert kan du koke grøt av Helios økologiske havremel som du får på
helsekost (mest jern i den). Kok med vann eller morsmelkserstatning, og
tilsett olje og enten bærgrøten eller sviskegrøten. Fra ca. 8 mndr begynte
jeg å koke av vanlige lettkokte havregryn og tilsatte finmalte
mandler/valnøtter/solsikkerkjerner/linfrø istedenfor olje (= mor klarte å
spise av samme porsjon...).
Nå har du kanskje nok å begynne med....? Selv om det tar tid å lage maten
selv, så forebygger man mye kresenhet ved å introdusere ulike typer mat
tidlig. Og et argument for å bruke tid på dette, er at vi i Norge har lønnet
permisjon i 12 mndr, for barnets beste!
Sørg for å ha utstyret i orden - dvs en kraftig mikser, slik at det ikke
kommer klager på konsistensen!
Husk at barn under 1 år ikke skal ha honning, spinat og rødbeter.
Vann er best å drikke, eventuelt fortynnet saft av en presset appelsin.
Husk tran!
KlemmmmmMHM

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat