Vis enkelt innlegg
Gammel 25-01-06, 17:40   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Er det vits i å spise frukt og grønnsaker idag?

Veeeel, vomfyll er vel å trekke det litt vel langt!
Nå blir det nesten slik at fordi Skaldeman har skrevet det og fordi det virker/ikke virker på Skaldeman, så er det en absolutt sannhet.

Det er imidlertid en sannhet med store modifikasjoner. For at det skal virke slik Skaldeman og Polezynski skriver om, så er det en forutsetning at man inntar like store fettmengder som de gjør. Det er sammensetningen av maten som sier hvor mye næringsstoffene betyr. Det er målt, og det er bevist, at for folk med et noe lavere fettinntak en det Skaldeman og Polezynski prediker, så er grønnsaker en viktig brikke i spillet. Ketose er en kostbar forbrenning, som krever hundrevis forskjellige enzymer i kroppen for å fungere. Disse enzymene er den kjemiske " fabrikken" som skaffer oss ketoner fra kroppsfettet. De fleste enzymene inneholder mineraler eller er avhengige av vitaminer for å fungere. Det ser ut som om det er viktig med en variert blanding av grønnsaker (grønnsaker/urter/nøtter/bær) for å skaffe seg alle slike vitaminer og mineraler.

Å si at "ingen trenger grønnsaker lenger" blir i mine øyne litt feil fordi det er tatt ut av en sammenheng. På Skaldemans måte for vektnedgang trenges det ikke, OK, men man bør spise grønnsaker om man følger andre lavarbo retninger. Det er ikke noe skaperne bak South Beach, Atkins, Protein Power, Fedon har dikta opp. Det finnes forskning bak dem også ! Ja, det er helt riktig at det er mye mindre av de viktigste stoffene i grønnsakene nå. Og vi trenger kost tilskudd. Men det er bare en liten bit av hva grønnsaker gjør for kroppen vår.

Skaldemans bok er en flott bok og det er ikke tvil om at metoden hans virker. Men han har ikke funnet en ny vitenskap eller funnet den eneste riktige veien for alle. han har gjennoppfunnet en sannhet fra 1894 eller deromkring. Det samme som mange mange har gjort før ham. Han har funnet en vei som funker for ham og det er flott at han deler sin erfaring med andre. Det er flott at han engasjerer og jeg gleder meg med alle dem som endelig har funnet noe som passer dem. MEN, og det er et stort MEN. De har et amerikansk utrykk "So who died and made you GOD ??" . I dette tilfellet er det ikke noe Skaldeman selv vil eller har bedt om. Men nå syns jeg heltdyrkelsen går litt over alle grenser. Vi må ikke helt miste gangsynet her, men se at det finnes flere veier til Rom.

Og flere av disse veiene har grønnsaker i veikanten !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat