Vis enkelt innlegg
Gammel 08-01-14, 00:10   #12
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Altfor høy fettprosent?

Opprinnelig lagt inn av fiffi, her.

Tusen takk for utfyllende svar, sonim

Jeg har hypothyreose og var ikke klar over nevnte problemer. Jeg tenker jeg slår meg til ro med min fettprosent. Tenkte kanskje at jeg ville få ned min forhøyde ldl kolesterol med mindre fettprosent?? Men den tanken kan jo også være riv ruskende gal

Det er vel ikke meninga at absolutt alt skal være på stell når man har fylt 60... Får være fornøyd med det jeg har fått til

Er jo ikke sikkert at du har de typiske skinn/fett/muskel symptomet som jeg nevnte selv om du har hypothyreose da. Ikke alle som har det, men mange. Derfor er det typisk ikke enkelt å få til helt pålitelige målinger med fettklype på pasienter med hypothyreose når man skal måle på 6-9 ulike punkter på kroppen. På låret hos en hypothyreosepasient er det kanskje umulig å få dratt ut hudfolden med fett, mens på overarmen kan det være enkelt f.eks.
Mens på en person uten hypothyreose så er dette ikke noe problem å få til, forutsatt personen ikke er sykelig overvektig da. En fettklype har jo gjerne ikke ubegrenset åpning mellom klypene liksom.

Forhøyet LDL kolesterol ville jeg nok ikke umiddelbart satt i forbindelse med høy fettprosent (utenfor anbefalt referanseverdi for kvinner) uten å se på kostholdet. Så hva kom først av høna eller egget? Er det kostholdet som er skyld i høy fettprosent og som igjen er årsak til forhøyet LDL? Men hvorfor har man høy fettprosent? Kostholdet? Fysisk aktivitet? Hormonelle sykdommer som eks.vis Hypothyreose?


Personlig ville jeg ikke fokusert på at det å redusere din fettprosent lavere enn de 25-26 du har for å få lavere kolesterol (LDL). Da hadde jeg nok heller sett på kostholdet om det er noe å hente der. På den annen side, om alt er i skjønneste orden der og du allikevel har et høyere LDL enn hva referanseverdiene tilsier, så betyr jo ikke det at noe er feil da. Det betyr bare at du er utenfor referanseverdiene. Er du ellers frisk, rask og føler deg god (god almennhelse foruten hypoen), så ville jeg ikke hatt så mye fokus på det.

Husk at leger alltid (nesten alltid) er fokusert på prøveresultatet at de glemmer pasienten som står foran vedkommende....

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat