Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-04, 17:52   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Lovinda
Jeg skjønner ikke helt hvor Lindberg har det med at det ikke er karber i vin fra. Det kan selvfølgelig komme an på hva slags vin man drikker. Det må jo vær variasjoner der og, men:

Næringstabellen fra Statens råd for ernæring og fysisk akivitet , Statens Næringsmiddeltilsyn og Institutt for ernæringsforskning, UiO - sier følgende:

Hvitvin 10 vol- % alkohol har 2.9 karber pr 100 gram (ca 1 dl)
Rødvin 12 vol- % alkohol har 2.5 karber pr 100 gram (ca 1 dl)
Likør 35 vol- % har 32.4 karber pr 100 gram

Tørrere hvitvin inneholder mindre kaber enn søt ....

Jeg legger mitt inn i Fitday, og der sier de:
pr 1 dl =
Tørr hvitvin - 1 karb
Rødvin - 2 karber
Brandy - 0 karber
Gin - 0 karber
Rom - 0 karber
Vodka - 0 karber
Whiskey (blended) - 0 karber
Likør - halvtørr - 22 karber

Det er en gjengs oppfatning i lavkarbo miljø at at ren brandy, gin, rom, vodka, blended whiskey + 40, 60 og 96 % inneholder 0 karber.
Det anbefales også å regne 1 karb pr dl hvitvin og 2 karber pr dl rødvin. Jeg kan ikke forklare hvorfor næringstabellen i Norge har høyere verdier - eller hvorfor Fedon sier det ikke er karber i vinen - jeg velger heller å stole på Fitday jeg, siden den ligger midt imellom Næringstilsynet og Fedon og fordi Fitday sikkert hadde vært saktsøkt for lenge sidne om amerikanerne hadde funnet ut at verdiene de opererte med var feil ! (Amerikansk way of life = If you can - SUE THEM!)

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Hvis det er RedLight vi snakker om, så har den 2.5g karbs per halvliter. Temmelig bra, det.

Ja, det er ikke ille, - sorry - jeg forsto det slik fra produsenten at det var pr 100gram/1 dl den hadde 2.5 karber.... det er jo ikke ikke det heller. Men er det pr halvliter er det jo kjempebra ! Drikker ikke øl sjøl, så jeg har har ikke sjekket det nærmere !

Opprinnelig lagt inn av Smosje

1. South Beach-boka sier hvis man skal drikke alkohol, drikk rødvin - ikke hvitvin. Hvorfor? Dette må jeg finne ut. Innbiller meg at det er i tråd med dens "good carbs, bad carbs"-teori, dvs at rødvin strengt talt inneholder flere karber enn hvitvin, men til gjengjeld også gir flere helsemessig positive andre faktorer som gjør den å foretrekke fremfor hvitvin. Noen synspunkter? (Notat til meg selv: Må sjekke ut dette.)

Din teori høres jo riktig ut, - men jeg vet ikke !!

Opprinnelig lagt inn av Smosje

2. Kan ikke helt skjønne at blankt brennevin = blankt brennevin; gin er destillert på bær, mens rom på sukker. Det MÅ da være noe forskjell der? Min sunne fornuft sier meg derfor at vodka/gin burde være mye bedre valg enn rom, samtidig som jeg mener å ha lest det flere steder. Noen synspunkter?

Rom er laget av sukkerrør eller fra saften fra sukkerrør, og det er ikke det samme som rent sukker. Er helt enig med deg i at det ikke er logikk i at det ikke inneholder karber, - men jeg har fått bekreftet fra flere plasser !!

Opprinnelig lagt inn av Karin

Vodka er vodka, blankt brennevin er blankt brennevin.. er det ikke slik da, Nille?? Du mitt (og mange andres) kjæreste orakel?
Selv går jeg ofte etter premissen om at hvitvin inneholder halvparten så mye karber som rødvin. Problemet er at jeg elsker rødvin, og jeg får bare aldri, aldri! sansen for hvitvin. Nå drikker jeg hvitvin (any kind, omtrent, bare den har lite sødme) blandet med enten sprite zero eller farris.Så på slutten av kvelden eller når vi enn skal spise (og jeg skal kose meg), tar jeg ett eller i høyden to glass rødvin. (Funker fremdeles for meg. Jeg kan ikke råde andre - da må man bare se selv hva som stanser nedgangen, og hva som ikke har noen innvirkning.)

Brennevin er fellesbetegnelse alkoholholdig drikke over en viss volumprosent. Dvs. vodka, gin, blank rom, blank tequila f.eks er alle "blankt brennevin". Brun rom, whisky, brandy etc er "brunt brennevin". Det er ingen forskjell i karbe innholdet. Det er 0. Men noen brennevinstyper er smakstilsatt eller laget på en måte som gjør at det er sukker igjen etter prosessen den har gått igjennom.

Er enig med deg m.h.t. vinen. Slik har jeg regnet det også ! Dessverre samler jeg innmari mye vann i kroppen uansett hva type alkohol jeg drikker. IKKE moro. Men i ferien tok jeg 1-2 glass vin og et par G&T hver dag uten at det viste på vekten. men så gikk jeg ikke NED heller da. Igjen: npr kroppen brenner alkohol, brenner den ikke fett !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat