Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-07, 16:33   #10
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mye fett spiser dere til hvert måltid?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Hei!
Først må jeg si en ting:
Du må ALDRI steke noe i olivenolje!!!
Dette er dessverre noe ikke alle vet, men olivenolje har et lavt rykepunt, det vil si det punktet hvor molekylene endres og du får transfett. Transfett er veldig negativt for kroppen!!
Som det sies her, så bruk meierismør, da får du også i deg mer fett, og bra fett minnsann! Ikke meninga å virke streng, men olivenoljen passer best til å ha over ting ETTER steking, om du liker smaken! Over salater og lignende, er den perfekt
Om du absolutt vil steke i olje, så anbefaler jeg rapsolje i tilfelle, da den tåler langt mer varmebehandling før den blir ødelagt

Nei nei nei nei. Sorry, nå må jeg arrestere deg.

Steking i olje har aldri produsert transfett. Oppvarming over rykepunktet (som er 190 grader for olivenolje) gjør at fettet oksiderer (eller harskner på godt norsk). Det er ikke bra det heller, men ikke på langt nær så ille som transfett i herdede planteoljer. Og det er to helt helt forskjellige ting. Siden olivenolje tåler 190 grader er det ok å bruke det ved steking på lav varme, men ikke til f.eks å steke biff. Kongen av stekefett er uansett smør (evt ghee).

Jeg skjønner helt hvorfor man bør bytte ut olivenolje med rapsolje. Rapsolje bør kun brukes til fyring IMHO. For det første inneholder det for mye omega 6. For det andre inneholder det en veldig langkjedet fettsyre som er assosiert med hjerteproblemer (erucic acid). Svovelinnholdet er veldig høyt, og oljen harskner fort. Det er med andre ord ikke noe jeg ville puttet i munnen.


Når det gjelder mengden fett er det egentlig ikke noe fasitsvar. Hvor mye fett man behøver og tåler varierer litt med kroppstypen. Noen blir fort kvalme av fett, mens andre blir ikke mette med mindre de spiser store mengder. Hvis du føler at du kan spise deg fornuftig mett og samtidig holde deg under karbogrensa, ser jeg ikke noen grunn til å introdusere mer fett i form av f.eks fløte eller store mengder rømme.

Jeg ville også droppet Macadamianøttene. Generelt sett er nøtter en uheldig matvare på de mest restriktive lavkarbodiettene (som Ketolyse).

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat