Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-07, 17:08   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett spiser dere til hvert måltid?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Nei nei nei nei. Sorry, nå må jeg arrestere deg.

Steking i olje har aldri produsert transfett. Oppvarming over rykepunktet (som er 190 grader for olivenolje) gjør at fettet oksiderer (eller harskner på godt norsk). Det er ikke bra det heller, men ikke på langt nær så ille som transfett i herdede planteoljer. Og det er to helt helt forskjellige ting. Siden olivenolje tåler 190 grader er det ok å bruke det ved steking på lav varme, men ikke til f.eks å steke biff. Kongen av stekefett er uansett smør (evt ghee).

Jeg skjønner helt hvorfor man bør bytte ut olivenolje med rapsolje. Rapsolje bør kun brukes til fyring IMHO. For det første inneholder det for mye omega 6. For det andre inneholder det en veldig langkjedet fettsyre som er assosiert med hjerteproblemer (erucic acid). Svovelinnholdet er veldig høyt, og oljen harskner fort. Det er med andre ord ikke noe jeg ville puttet i munnen.

Oi! Da har jeg bommet noe fryktelig. Beklager!!
Men, heh, jeg var da i det minste inne på noe, altså det med fortrukken bruk av meierismør.
Jeg har helt bestemt lest at rykepunktet var langt lavere for olivenolje enn for rapsolje, men googla det nå, fant ingenting om forskjellene, men at det stemmer med det tallet du kommer med som rykepunkt.
Jeg har brukt olivenolje til alt selv, men begynte å kjenne på det med smaken etter å ha stekt noe ordentlig i det, og det er egentlig ikke særlig godt.
Rapsen bruker jeg bare over potetbåtene til kjæresten eller om vi har veganer-venner på besøk

(Så lærte Photobscura seg noe nytt i dag også )

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat