Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-05, 16:45   #22
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg vet ikke, DrPork. Det er jo det bla SEF sier, det du skriver her, og som sikkert 80 % av brukerne her inne er uenige i. Jeg vet bare at feks (lege) Jan Kwasniewski har behandlet tusenvis av pasienter med et kosthold som er enda rikere på fett enn Atkins, og med enda færre grønnsaker (MAKS 300 gram daglig). Jeg har stor respekt for ham, og tror jo faktisk både han og Atkins (som var HJERTESPESIALIST!!) hadde mistet legelisensene sine om pasientene hadde blitt sykere på sikt av kosten de anbefalte.

Når det gjelder langtidseffekt, kan man vel bare se på hva vi spiste som ur-mennesker? Hva vi er GENETISK tilpasset til å spise. Korn har vi ikke spist i mer enn ca 10-15.000 år, så hvorfor snakker ingen om langtidseffekten av korn?

Genetikken er jeg helt enig i, men hvor lenge levde urmennesket? Passerte du 35 var du gammel. I tillegg er effektene av korn (fiber) på kroppen vel dokumentert. Atkins selv er enig i at ved inntak av mye mettet fett stiger kolesterolet, selv om det innbyrdes forholdet mellom LDL/HDL bevares, og er det gunstig i utgangspunktet, vil det fortsatt være det. Poenget mitt er at vi ikke ukritisk kan anbefale høyt inntak av mettet fett, men vi bør legge vekt på å inkludere de typene fett som er livsviktig for oss. Det gjelder både fett fra ubearbeidede plantekilder som nøtter, frø, avokado og oliven, kaldpressede planteoljer som raps og oliven, samt fet fisk. Ost, fløte og smør er ikke skadelig og i tillegg smaker det godt, men i moderate mengder. Og det siste bør ikke gå på bekostning av grønnsaker etc.
Det virkelige farlige LDL, de minste LDL partiklene som forårsaker innsnevringer i blodårene, skapes bla gjennom insulin påvirkning. Der tror jeg vi er enig!

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat