Vis enkelt innlegg
Gammel 08-06-12, 14:06   #1
thessis
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
thessis er på en erverdig vei

Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Det er første gang jeg skriver her, jeg har vært en ivrig observatør her lenge, funnet svar på det meste jeg har lurt på, men nå har det oppstått et problem. Jeg har i løpet av ca et år på lavkarbo gått fra overvektig til normalvektig og misstet nærmere 30 kg. Jeg har spist strengt, under 20 kh pr dag og kun holdt meg til lovlige saker og aldri sprukket, selv ikke i jula.

Jeg har rett og slett trivdes og kost meg veldig på dette kostholdet og på grunn av sykdom har jeg eller kan jeg knapt være i bevegelse. Maten min har bestått i bla.a: ulike typer feite oster, smør, kremfløte, kokosmelk, Cocosa, CF, blomkål, brokkoli, sopp, spinat, rent kjøtt av alle slag, salater, nøtter, frø, masse egg, avocado, løk, tomat, agurk m.m. I tillegg lager jeg diverse lavkarbosnop og kaker som jeg spiser innimellom. Drikker bare (masse) vann og farris naturell. Men over til selve saken: jeg har vært til legen og tatt blodprøver og kolesterolet mitt er skyhøyt!

S-kolesterol: 14.8 (ref. omr: 3.3-6.9)
S-HDL: 2.1 (ref. omr. 1.0-2.7)
S-LDL: 10.5 (ref.omr: 1.4-4.7)

Er det noen som har peiling eller erfaringer med så høyt kolesterol? Hva i alle dager skal jeg gjøre nå og hva betyr dette for mitt lavkarbokosthold? Jeg har forstått at kolesterol er et tema det er mye uenighet om, men mine prøveresultater viste jo ganske drastisk utslag.

Jeg har jo lyst til å fortsette å LEVE på dette dette kostholdet. Prøvene ble tatt fastende, men skal ta nye neste uke for å sjekke en gang til. Om det har noe å si, så er jeg 31 år, alle de andre blodprøvene er normale noe de alltid har vært og jeg går ikke på noen medisiner og røyker ikke.

Ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre og hvilke konsekvenser dette har.

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat