Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-10, 19:50   #120
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av raskall, her.

Jeg har bare tips om et lite verktøy når det gjelder kalori-mengder. Matvareguidens BMR-kalkulator regner ut hvor mange kalorier man må ha i forskjellige situasjoner. Den finner dere her:

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Jeg trenger ca. 2500 kalorier om døgnet for å opprettholde mine livsfunksjoner. Drar jeg på min kontorjobb og sitter stille hele dagen stå trenger jeg nesten 3000 kalorier.

Nå trener jeg 5 ganger eller mer pr. uke og da skal jeg faktisk ha nesten 4300 kalorier for å opprettholde vekta mi. Spiser jeg mindre enn dette så går jeg ned i vekt.

Dette gir meg tallene 2500/3000/4300. En mann på 80 kilo, 180 cm som er like gammel som meg har tallene 1800/2200/3200. En kvinne på 65 kilo som er 165 cm høy og like gammel som meg (38 år) har tallene 1500/1800/2700.

BMR er et veldig fint verktøy for å finne ut hvor man skal legge seg på kalori-inntaket. Min erfaring gjennom årene er også at dette stemmer bra. Hvis man legger seg 300-500 kalorier under resultatet så vil man gå ned i vekt.

Selvsagt er dette også bare veilledende tall, men likevel et fint verktøy å bruke. Man bør ikke ligge mer enn 500 kalorier under BMR pr. dag.

Flott kalkis!!

Jeg har ei tanitavekt som beregner for meg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat