Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-11, 09:11   #1
heymaria
Juniormedlem
 
heymaria sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
heymaria er på en erverdig vei

For MYE fett? (10+)

Høyde: 177
Vekt: rundt 70 (har gått opp rundt 10 kg siste året, og vil tilbake til det jeg anser som min normalvekt som jeg har vært i alle år - altså rundt 60)
Spiser hovedsakelig egg, bacon, avokado, diverse kjøttsorter, smør og majones, pluss drikker en del grønn te. Har nå hørt at majones kan være en partystopper, så skal prøve uten en stund.


Jeg har holdt på med Skaldeman i en måned nå. Før det fulgte jeg et egenkomponert lavkarbokosthold hvor jeg kun fokuserte på å holde karbohydrattallet nede, men etter å ha lest Skaldemans bøker har jeg nå forstått viktigheten av hvordan protein- og fettmengdene fordeles, og at masse fett er bra! Så den siste måneden altså bøttet innpå med fett og tenkt at jo mer, jo bedre - og er blitt vesentlig fetere! Valker jeg aldri før har hatt har begynt å komme til syne og jeg syns det er ganske ubehagelig.

Kan dette være den vekten noen legger på seg før fettbålet setter i gang?
Eller er det tegn på at jeg spiser feil utifra kroppen min?
Og her kommer spørsmålet om fettfordeling inn. Jeg ser mange skrive at fordelingen av fett/protein/karbohydrater bør ligge på 75/25/5% (jeg har nok spist en del mer fett enn dette). Men ser man på Skaldemans forholdstall sier han at fettet skal ligge på rundt dobbelt så mye som protein og minst mulig karbohydrater, så her blir jo prosentandelene en del annerledes. Han skriver også at dersom man svinger rundt normalvekten, kan proteinrik kost være et alternativ, men føler at 10+ kg ikke faller helt innenfor den kategorien. Samtidig syns jeg å huske (dog jeg fant det ikke igjen noe sted) at dersom man slet med de siste kiloene kunne man prøve seg på 25+ eller 50+, men dette taler i så fall mot proteinrik kost. Hmm ... Jeg skal lese bøkene en gang til, men vil gjerne høre fra noen hva dere tenker ang. fettmengde.

heymaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat