Vis enkelt innlegg
Gammel 06-03-11, 12:55   #18
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Kanskje totalforbud mot sukker ikke passer alles kropper

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

jeg startet opp med alleveo (lavkarbo) for ca 11 uker siden.
gikk over til ketolyse og deretter skaldeman.

Jeg kan bekrefte at jeg også føler at det hjelper å spise ting som jeg egentlig ikke skal ha, f.eks. brød når jeg er dårlig i magen eller sukkerholdige saker når ting er ute av lage. Sånn er vi nok mange som har det. For min del er det også en av de vesentlige årsakene til at jeg er blitt overvektig; jeg valgte de kortsiktige øyeblikksløsningene - de som samtidig dessverre økte overvekten og helseplagene mine. Det er gode forklaringer på hvorfor jeg valgte som jeg gjorde, men effekten var ikke god.

Jeg er ikke sikker på at du er klar for en så dramatisk og krevende omlegging av kostholdet som Ketolyse og Skaldeman. Har du tenkt over om du virkelig er i en livssituasjon hvor det er mulig for deg? Det tok mange år før jeg var klar for det, og jeg kjenner meg godt igjen i dette med å ikke makte å ta kosttilskudd til rett tid osv.

For min del synes jeg det har vært krevende. Og jeg ville aldri klart det med småbarn i huset og stress rundt meg! Selv om jeg ikke har oppnådd vektmessig tilfredsstillende resultat, og er skuffet over det, så er helsefordelene så store at jeg kommer til å fortsette med lavkarbo resten av livet.

Men jeg tror at hvis man skal oppnå skikkelig vektnedgang (hvis det er ditt mål) må det ketogene kostholdet gjennomføres med 100% konsekvens og stor oppmerksomhet på eventuelle individuelle partystoppere. Med to små barn å ta seg av og stress i livet ditt, så har du kanskje ikke tid til deg selv, mulighet for å holde så skarpt fokus på eget kosthold, passe mosjon, ta kosttilskuddene til riktig tid osv? Og da blir det fort gjort å mislykkes.

Kanskje har du ikke gitt deg selv helt sjansen til å kjenne på hva dette er, heller? Hvis jeg forstår deg riktig så har du i løpet av 11 uker har gått på tre dietter? Da kan kroppen din være litt forvirret og trenge tid til stabilisering.

De symptomene du nevner virker som vanlige omstillingsproblemer. Har man f.eks. fettdiare er den kortsiktige løsningen å spise brød (eller potetgull) til å suge opp. Det krever mye mer overskudd å justere ned fettmengden til det kroppen tåler. Men den siste løsningen er nok dessverre nødvendig for å komme videre.

Det er jo krevende å sette seg inn i disse diettene, i alle fall for de fleste av oss. På så kort tid er det vel ikke alt du har rukket å skaffe deg oversikt over?
- Det ser f.eks. ut som du spiser Atkins-bar mens du er på Skaldeman; det kan man vel ikke? I alle fall ikke i de første fasene?
- Og Magnesiumtilskuddet tar du på formiddagen, det er vel ikke så rart at du blir slapp da? Det skal tas ved sengetid av den grunn at det får musklene til å slappe av.

Inntak av sukker og potetgull er dessverre uforenlig med ketogene dietter. Jeg tror behovet du føler er "falskt", altså at det handler om omstillingsplager, men det er jo likevel helt reelt for kroppen i øyeblikket!
Hvis en går på ketogene dietter (som Ketolyse og Skaldeman), krever de 100% konsekvens. Da blir det så mye mer negative konsekvenser av inntak av sukker og potetgull enn mer moderate dietter. Med stadig å bryte ketosen kan du kanskje komme inn i en ond sirkel.

Kanskje er det riktigere for deg å prøve en moderat lavkarbodiett, mer à la Fedon? Det vil være lettere å gjennomføre den uten å mislykkes, kanskje?

Kan du legge oppstarten til sommerferien? Og legge til rette for deg selv: minimalt med stress og kanskje ha mulighet for avlastning med barna? Er det en mulighet?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat