Tråd: Tex Mex-mat
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-09, 17:59   #11
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tex Mex mat

Opprinnelig lagt inn av gryhelen, her.

HOTTER THAN HELL DIP
(Sterk kjøttdeigdipp)
ca 6 porsjoner

"Hot" i to betydninger. Dippen er varm, og også varmt krydret. Perfekt istedet for forrett. Skylles ned med store klunker meksikansk øl. (Eller annet passende drikke )

400 g kremost, NB, ikke light. (Tines kremost naturell har mindre karber enn f.eks philadelphia og så har den ikke sånne sukkergreier i seg).
olje til steking.
1 løk, hakket.
1 paprika, hakket.
350 g kjøttdeig.
1 boks hakkede tomater.
2 fedd hvitløk, pressede.
1 ts malt spiskummen.
1 ts malt koriander.
1 krm kajennepepper eller noen dråper tabasco.
1 krm salt.
nykvernet sort pepper.
1 ts "sukker" (Splenda, om du i det hele tatt trenger, smak deg frem)
10 cm purre, i skiver.
150 g vellagret gul ost, revet.
3 ss jalapenos i skiver, fra glass eller boks.
50 g oliven, i skiver. (Sort er stiligst, grønne er sunnest)

Slik gjør du:
1. Sett stekeovnen på 225 grader. Smør osten utover bunnen av en ildfast form.
2. Varm litt olje i en tykkbunnet kasserolle. Stek løk, paprika og kjøttdeig under omrøring. Tilsett tomater, hvitløk og krydder. La sausen koke uten lokk i ca 5 minutter eller til den er tykk.
3. Legg kjøttsausen oppå osten i formen. Dryss på purre, reven ost, jalapenos og oliven. Gratiner i stekeovnen i ca 15 minutter til det bobler og osten er gylden. Server uiddelbart. (Gjester og familie kan spise nachos til, men den er kjempegod uten og)

Denne kan fint varmes opp eller legges i porsjonsformer og ha i kjøleskap og steke når det er behov. Utrolig god.

Blir jo sulten jeg! Har ikke kopimaskin så jeg klipper og limer så det suser etter!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat