Vis enkelt innlegg
Gammel 22-09-09, 20:12   #35
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147981.cms
[Endret 10/02, 3/04]
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har beregnet ekstrautgifter ved diett for personer med Cøliaki. Medlemmer med Cøliaki innvilges uten individuell prøving grunnstønad til dekning av ekstrautgifter ved diett etter følgende tabell: (...) Vi presiserer at ovennevnte tabell kun refererer til satser som skal dekke ekstrautgifter ved diett. Andre grunnstønadsbetingende ekstrautgifter kommer i tillegg."


Jeg fant også følgende i samme rettskilde:


§ 6-3 Første ledd bokstav f - Fordyret kosthold ved diett

Det har i senere år vært en stor fokusering på ulike næringsstoffer og matvarers betydning for helsen, og ulike dietter til behandling av diverse lidelser dukker stadig opp. Felles for de fleste diettene er at de er relativt kostbare, og det søkes derfor ofte om grunnstønad til dette formålet. I tillegg til dette kan en del kliniske sykdommer også medføre ekstrautgifter til fordyret kosthold, for eksempel Morbus Chron.
Hovedregel er at alle slike krav skal underlegges en individuell behandling. Det må sannsynliggjøres at den omsøkte diett er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis og at den faktisk avhjelper den aktuelle lidelse. Det er tilstrekkelig med alminnelig sannsynlighetsovervekt..
Dette er i tråd med Trygderettens uttalelse i sak nr. 99/0581, hvor Trygderetten ble satt med 5 dommere. Trygderetten uttaler : ” Når det gjelder bevisbedømmelsen har Trygderetten i praksis også om grunnstønad for ekstrautgifter ved diett lagt til grunn at det er tilstrekkelig med så vidt overvekt av sannsynlighet.
Spørsmålet er hva som nærmere ligger i lovens krav om at det må gjelde ”nødvendige ekstrautgifter.”


Trolig er det dette legen til Maria har tenkt på. Det er da viktig å få dokumentert fra legen at PCOS med sannsynlighetsovervekt hjelpes av et lavkarbokosthold.

Lykke til, Maria!

Ja, det er nok det. OG her kommer det med ekstrautgifter - altså ekstrautgifter - mye. Og fordi man må kjøpe det som er dyrere. Men for all del - det er alltid lov å prøve seg. Men ikke få opp forhåpningene

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat