Vis enkelt innlegg
Gammel 16-11-11, 08:18   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - en prosess?

Det er nok ikke så enkelt at du kan spise karbo i ett måltid og fett i et annet. Foruten at det vil utløse insulin vil det tulle til blodsukkeret ditt.

En studie som gikk på inntak av fett - så sukkervann tilsa at ikke bare steg blodsukkeret mer enn om kun sukkervann ble inntatt, men blodsukkeret forble mye høyere over mye lengre tid.
Samme studie innførte kaffe mellom fett og sukkervann inntaket og blodsukkeret økte med 65% mer enn i den første.

Når du spiser karbo stiger blodsukkeret og insulin utskilles. Insulin gjør at eventuell overskuddsenergi du har inntatt lettere kommer inn til lagring i fettcellene. Det er nær umulig og forbruke kroppsfett til energi så lenge insulin utskilles, normalvektige som ikke er karbosensitive vil allikevel gjøre dette hvis de er svært aktive og tilbakeholden på inntaket slik at de holder vekten stabil.
Vi andre er det ikke så enkelt for

Når insulinutskilllelsen er minimal, gir dette tilgang til at hormonet glukagon utskilles. Glukagon trigger enkelt forklart enzymer som tillater at døra åpnes for å hente fett FRA fettcellene. Insulin og glukagon kan ikke eksistere samtidig da de har motsatt funksjon. (Dette er noe forenklet, du kan lese mer om dette andre steder se nedenfor)

Overgangen til fettforbrenning tar 2-8 uker. Spiser du etter en uke ETT stort måltid med masse karbo, fylles glukoselagrene opp igjen, blodsukkeret stiger og insulin utskilles. Det er lett om du spiser slik noen dager sammen med mye fett og faktisk reelt legge på seg i fettmasse om du har inntatt en del mer energi enn kroppen forbruker. Jeg tenker derfor at det er viktig og være godt forberedt før kostholdet endres, og være svært svært bevisst på at mye karbo OG mye fett kan gjøre deg tjukkere ganske så raskt...

Jeg anbefaler også nybegynnertråden (link i min signatur) for å finne kilder til mer kunnskap om lavkarbo. Bla er "hva er lavkarbo" artikkelen av Vegard Lysne en enkel måte og starte på. Boka "Bedre uten brød" av Lutz en hel del tyngre og mer detaljert måte og lære på - men der får du alle detaljene du vil ha

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat