Vis enkelt innlegg
Gammel 14-12-11, 09:11   #6
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Stevia inn! Aspartam ut?

Enn så lenge har ingen studier gjort på mennesker bevist at aspartam er farlig unntatt ved føllings sykdom: http://fitnessbloggen.no/er-aspartam-farlig/ men det kan godt hende at det finnes noen hvor det kan utgjøre en risiko og som ikke bør bruke det. Aspartam består bare av 2 aminosyrer (bestanddeler i protein) som er koblet sammen med et kloratom og brytes ned i magesekken på lik linje med mange andre matvarer. Dannelsen av metanol er et argument, men mange typer matvarer inneholder metanol i små doser, dannelsen fra aspartam er svært lav. Klor er ikke bra, men det er snakk om svært små doser, andre matvarer inneholder mer enn aspartam. Slik jeg ser det er aspartam harmløst i anbefalte doser, men jeg ser definitivt at stevia blir lovlig og aspartam forsvinner ut. Endel rapporterer søtsug ved inntak av aspartam, noe som kan være svært uheldig for mange overvektige. Aspartam tåler bl.a oppvarming dårlig siden aminosyrene reagerer på varme og mister søtsmaken, mens stevia tåler oppvarming, nok et argument for stevia

Egentlig trenger man ikke noe annet enn sukrin og stevia til søtning om man vil unngå kalorier og karbo. Xylitol etc kan jo også være greit i f.eks halsdrops siden det er snakk om lite karbo totalt sett.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat