Vis enkelt innlegg
Gammel 24-08-12, 00:28   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Familiebasert behandling av fedme hos barn

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Edit:
index, ettersom jeg leser at barna hadde uheldig blodsukker- og insulinnivåer så kan vi vel anta noe om at ikke det var bare fett ...

Akkurat det jeg ville kommentere, ja. Fett gir ikke økt blodsukker eller økt insulinnivå.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Må bare presisere at selv om jeg synes noe er av interesse, så betyr ikke det at jeg nødvendigvis ikke er kritisk til det.
Jeg synes studien er interessant fordi den kobler inaktivitet til overvekt og uheldige blodverdier. Bruk av skjermbaserte medier var den atferden som hadde sterkest sammenheng med uheldig profil på blodprøvemålene.
Det vil si at om man er aldri så mye disponert for overvekt, har arvet aldri så mye insulinresitens eller PCOS så vil aktivitet alltid være av det gode.
Så som foreldre bør vi virkelig fremme fysisk aktivitet og skru av tv og annen skjermaktivitet, altså passiv atferd.

Dette er bare en observasjonsstudie og man kan ikke trekke årsakssammenhenger ut fra denne studien. At sedat livsstil har en sammenheng med overvekt og uheldig blodprofil betyr ikke at det sedat livsstil er årsaken til overvekt og uheldig blodprofil. Det er en sammenheng mellom iskremsalg og drukningsulykker (når det er varmt kjøper vi mer iskrem og da bader vi også mer) og mellom asfalterte veier i Norge og skilsmisser. Men årsakssammenheng? Nei.

Dr Lustig har en fin snutt om hva som skjer når man legger på seg: The Skinny on Obesity (Ep. 3): Hunger and Hormones- A Vicious Cycle

En snutt om hva Dr Lustig mener er årsaken til fedme hos barn: The Skinny on Obesity (Ep. 5): Generation XL

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat