Tråd: Sinkmangel?
Vis enkelt innlegg
Gammel 28-12-11, 02:03   #9
søve
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
søve er på en erverdig vei

Sv: Sinkmangel?

Jeg har gått på Atkins i ca 1 mnd nå. Tatt hårmineralanalyse tre ganger i løpet av ett år før jeg begynte. Der ble jeg forøvrig anbefalt å unngå fett, men spise masse proteiner og være forsiktig med korn.
Jeg hadde alt for mye calsium avleiret i vevet. Og for mye kobber. Jeg følte at jeg begynte å trenge fett, og var på en utrolig overbevisende forelesning om lavkarbo. Dermed valgte jeg å starte lavkarbo.
Unngår meierismør pga tilsatt D-vitaminer som binder enda mer calsium, og melkeprodukter føler jeg ikke er bra for fordøyelsen min.
For mye kobber gir for mye østrogen og omvendt. Feks om man bruker p-piller med østrogen kan få plager med for mye kobber.
Kobber/østrogen-overskudd gir zink-mangel. Tar man zink og c-vitaminer vil kobber skilles ut.
Får man for mye zink, vil man få kobbermangel. Kobber er kroppens viktigeste middel til å drepe bakterier, men og er også viktig iforhold til jern.
C-vitaminene hjelper forøvrig til å drepe virus. Men hele tiden viktig med ballansen. Noen ganger trenger man c-vitaminer for å få opp jern-nivåene, andre ganger kobber - ut fra hvilke ballanser man har i mineralverdiene.
Jeg skal snart ta en ny håranalyse. Er spent på om Atkins har satt noen fortgang i prosessen. Tilskudd av riktige høydose-vitaminer har på lav-fett vist en veldig sakte (og kostbar) progresjon. Spennende!

søve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/egenkomponert Svar med sitat