Vis enkelt innlegg
Gammel 27-03-11, 13:18   #1
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Karbohydrater etter trening?

Jeg skal ned minst 16 kg fett, og trener hard (kjempehard!) vekttrening 3 ganger i uka. Jeg spiser nok 200 gram protein og 80 gram fett daglig, pluss ca 50 gram karb på treningsdager og mye mindre på ikketreningsdager.

Nå skal treningsveilederen min ha meg til å drikke juice direkte etter trening, noe jeg ikke skjønner helt hvorfor og hvordan. Poenget med treningen er fettforbrenning, en halv til en kg vektnedgang i uka er målet veilederen har satt.
Argumentasjonen til veilederen min handler om restitusjon, noe jeg skjønner at er viktig, men ikke på bekostning av fettforbrenning vel?

Jeg har lest alt jeg kommer over i bøker og på nett i helgen, uten å bli særlig klokere. Jeg finner en del info om fordeler av karb umiddelbart etter trening for restitusjon, og jeg finner info om karbo som kan hindre vektnedgang.

Jeg har på følelsen at karb etter trening er fordel for restitusjon men dette står skrevet i artikler som handler om idrettsutøvere. Jeg skjønner at tjukkaser også må restituere, men hovedpoenget for min del er jo å ikke bremse noen fettforbrenning.

Er det slik at karb direkte etter trening er smart for tjukkaser også, eller ødelegger det for fettforbrenningen min?

Håper noen har synspunkter på dette, da det plager meg at et ellers strålende samarbeid med veileder står litt i stampe nå over dette temaet. Fins det argumenter/forklaringer/kilder jeg kan ta med til veilederen min er det også strålende, da vi begge er opptatt av å ha belegg for påstandene våre, bare at han er treningsekspert og jeg er ekspert på hvordan det er å være tjukk.


Angående retning: jeg har eksperimentert de siste månedene og kommet fram til dette forholdet på lavkarbo. jeg følger dermed ikke noen spesiell retning, har brukt dahlqvist/hexeberg til mye info tidligere og finner mye info hos Ken Hallstensen.

Det er mange som trener mye og hardt her på forumet, jeg håper noen kan dele begrunnet kunnskap med meg så jeg er i stand til å føre en smartere samtale med veilederen min.

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat