Vis enkelt innlegg
Gammel 17-01-06, 20:55   #5
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Jeg har bakt og tatt bilde av OE-nøttebrød og Optimale Vafler

Men 50 gram fruktose da, Iset... er du helt hekta på sukker, eller???

Selv bruker jeg hverken kanel eller søtstoff i disse pannekakene, eller vaflene... de smaker søte nok som de er... men er man fremdeles hekta på sukker og søtsmak, så... ja...

Legger samtidig inn orginaloppskriftene her jeg...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy


SPONGE-CAKE BREAD

P 11.2g, F 20g, C 10g 1 : 2 : 0.9 273 kcal

Smør en brødform med rikelig smør. Stivpisk ti eggehviter med en klype salt. Tilsett eggeplommene en etter mens du visper. Deretter har du i 100 gram mel med to ts bakepulver. Tilslutt tilsettes 100 gram smeltet, avkjølt smør. Hell røren over i brødformen, og stek på ca 200 grader i ca. en time. For å unngå at brødet faller sammen, la det avkjøle i ovnen etter at den er slått av.



NUT BREAD

P 10.2g, F 43.8g, C 5,6g 1,0 : 4.3 : 0.5 475 kcal

Smør en brødform med rikelig smør. Ta et halvt kilo hasselnøtter og kjør dem i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel, 2 ts. Bakepulver og en halv ts. muskat. Rør godt. Ha i 15 egg og 110 gram fløte (ca 1,1 dl).Tilslutt tilsettes 250 gram smeltet smør, og alt blandes godt.

Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen. Dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød. Det kan spises som alt annet brød med kjøttpålegg, stekt egg osv.

Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på topen, er det bare å lkegge over et flak med bakepapir på slutten.


Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!

OE-vafler/pannekaker:

*300 gr cottage cheese
*9 egg
*150 gr smeltet smør
*1 ts salt
*75 gr bokhvetemel
*2 dl rømme (eller fløte, men rømme blir best)
*evt litt vann eller mere rømme/fløte til speing
*Smør til steking

Ha alt i en bolle, og kjør det til en glatt masse med stavmikser eller i en blender/food processor. La røra stå å svelle i ca 15 minutter, og spe evt med vann om den blir for tykk.

Stek vafler eller pannekaker, alt etter hva du har lyst på...

Du finner også en link til disse og andre OE' oppskriftene her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6998


Sist redigert av Ziggy : 08-06-06 kl 23:18.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat