Vis enkelt innlegg
Gammel 10-11-12, 15:10   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Test og bruk av Tanita BC-601 Body fitness vekt

Kjøpte akkurat denne vekten etter å ha lest diverse anbefalinger og tråder om den her og på nett ellers.
Må si jeg er imponert over vekten, selv om den er pricey. Veil pris er ca 2999,-, men du får den rabattert på diverse nettsteder for rundt 2000,- inkl frakt hvis de har den på lager.

Denne skal visstnok basere seg på en type BIA scanning av kroppsfunksjoner og gir deg følgende mål:

Vekt
Fettprosent
Skjelettvekt
Muskelmassevekt (og innvoller)
Visceral fat (innvendig fett)
Biologisk alder
Andel vann i kroppen i %
Anbefalt daglig kcal inntak
Bmi
Samt andel muskelmasse/fett på hver kroppsdel (armer, bein, mage/overkropp)

I tillegg lagres disse data på et SD kort og du kan laste dette over på din PC og bruke medfølgende software for dypere analyser og utvikling.

Utrolig morsom greie å ha og det er flere som tilbyr slik målinger basert på utstyr som gjør det samme.

Hvordan man tolker disse resultatene trenger man sikkert noe opplæring i, men det viktigste for oss er å se utviklingen over tid ut fra en oppstartsmåling.

Vekten anbefales for de som er opptatt av slike ting og har du råd, så kjøp deg gjerne en slik, den er iallefall nøyaktig på vekten. Den er sammenliknet med en body scan monitor på Haukeland sykehus til 100 000,- som brukes på pasienter og det var 0,1% avvik på Tanita vekten ift den store profesjonelle på Haukeland. Så det holder iallefall for meg.
Målingen foregår ved å bruke elektriske impulser som sendes gjennom kroppen fra føttene. Du står på elektroder i tillegg til at du holder i elektroder koblet til vekten i hendene. Vekten kan lagre profiler for inntil 4 personer i tillegg til ubegrenset bruk for gjester. Barn har eget program som kun viser vekt og fettprosent.

Men det skal vel sies at fettklyper nok er mer nøyaktige, men om vekten viser 1 prosent feil ift en fettklype, så må jeg for mitt bruk si at det er mer enn godt nok.



Sist redigert av ToreH : 17-12-12 kl 17:02.
  Svar med sitat