Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-12, 13:42   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner trenger råd

Opprinnelig lagt inn av echina, her.

Tusen takk for svar!

Jeg har nå overlevd en uke med minimalt med karbohydrater. Jeg vil vel si jeg har vært gjennom helvete og nå begynner å komme ut på andre siden... Helga var fæl; hadde skikkelige humørsvingninger og følte jeg holdt på å sulte ihel. Jeg prøvde å spise veldig mye mat, men synes det er vanskelig å kjenne ordentlig metthetsfølelse, blir heller kvalm.
Jeg bruker ketostix, og ifølge dem har jeg vært i ketose de siste tre-fire dagene. Har bare hatt en skikkelig hard treningsøkt (selv om jeg kanskje burde latt det være ). Drakk en YT fruktjus med 35 karbohydrater en time før trening. Likevel følte jeg ikke at jeg klarte like mye som ellers. Håper det blir bedre etter hvert

Søtsuget har ikke gitt seg, holder på å dø litt hver gang jeg går forbi et bakeri eller sjokladehyllen på butikken. Savner også frukt. Er dette noe som går over etterhvert?

Jeg lurer også på om dere har noen tips til mat med mye fett som kan være lurt å spise? Føler vel jeg får i meg litt mye proteiner og kanskje litt for lite fett...

Søtsuget kommer nok av at du spiser for lite fett. Kroppen finner ikke energi, må bruke proteiner (som er TUNGT for kroppen), og dermed søker den etter det som den vet er lettest tilgjengelig, nemlig søtsaker (= karbohydrater).

Du vet kan spise bær? Blåbær, skogsbær, jordbær, bringebær, bjørnebær... Jeg kjøper frosne bær i poser på butikken. Ta opp feks bjørnebær, tin kjapt i mikroen og spis med feks tyrkisk eller gresk yoghurt og søtning (jeg bruker stort sett alltid flytende natreen, trenger lite, blander seg fint, og smaker som sukker), eller litt fløte (pisket eller ikke). Evt lag deg smoothies med bær, tyrkisk/gresk yoghurt og/eller en fløteskvett - litt søtning.

Hvis du søker på "fett" i søkefeltet, får du opp tråder som er relatert til temaet. Jeg anbefaler også at du stadig vekk søker til matvaretabellen som du finner på forsiden av lavkarbo.no, og www.diett.no for å sjekke fett-innholdet i maten din.

Laks, makrell, sild, ørret er fete fisketyper du fint kan spise en del av. Avokado, nøtter, grillet kylling med skinnet på er andre matvarer med en del fett i. Marmorert kjøtt som nakkekoteletter - eller entrecote er perfekte. Husk at egg også er den "perfekte" sammensatte matvare når det gjelder næringsstoffer Et kokt egg eller to med litt majones er jo knallgodt
Ellers har du jo alle meieriproduktene med fløte, rømme og creme fraiche, og i tillegg ekte majones (eller lag selv). Diverse oster har også høyt fettinnhold, feks greddost, fetaost mm.

Bruk meierismør eller (bremykt til steking), kaldpressede kvalitetsoljer som olivenolje som dressing, vurder tilskudd av tran/omega-3 kapsler evt Udos choice sin oljeblanding, og så har vi jo selvfølgelig kokosfettet, nemlig cocosa - cocosa kan du både steke maten i, spise med skje, eller blande i smoothies eller i kaffen din
Det fine med fett er at du trenger ikke store mengder for å få "nok" i kostholdet ditt da fett er veldig energirikt. Venn deg på en ss rømme til laksen, litt majones på pålegget, litt creme fraiche i sausen osv så er du på god vei.

(Jeg har sikkert glemt noe, så søk i vei på "fett" på forumet så du får flere tips!

En uke er fremdeles kort tid inn i et lavkarbokosthold, det tar 2-8 uker før kroppen kommer ordentlig gang med fettforbrenning - gitt at du GIR den fett og forbrenne (om du har lite fettreserver på kroppen...). Fortsett og hold ut, spis godt med mat og husk nok fett og vann! Gevinsten er "priceless" bokstavelig talt om du holder ut over den første måneden og kan begynne og høste av fordelene

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat