Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-08, 19:17   #26
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Bearnaisesaus = skvip!

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Vet du, det synes selvsagt jeg du skal få lov til!

Det var bare når du presenterte det å bruke margarin i denne sausen som 'fasiten' her, at jeg ville si i fra - her er det jo det du presenterte som er unntaket, siden den klassiske oppskriften har smør i seg, som du selv er inne på - stor forskjell på det og at man 'må' bruke margarin, som det først sto


Paradokset her er jo at de rettene man lager fra bunnen av ikke bare smaker best, men også blir de sunneste - det er jo to fluer i en smekk.
Jeg vet at mange ikke engang vet at det går an å lage bearnaisesaus eller hollandaise saus selv fra bunnen av, og tror at det bare er noen man får på pakke fra Knorr eller Toro, eller noen man lager ut av essens. Jeg har også møtt folk som tror at man må ha sukkerkulør for å lage brun saus, eller at taco ikke går an å lage uten en tur innom Rimi (...).
- Og alt dette tror jeg skyldes mangel på kunnskap, derfor ville jeg bare informere. Og som sagt er ikke alltid "snarveien" raskere heller, men henger bare igjen fra tidligere tiders råd om matlaging eller helse. Men jeg tar hintet om å ikke si det så negativt neste gang

Og heldigvis har jeg verken lyst til, eller mulighet til, å stå med pekefingeren over andres gryter...takk og lov! Jeg ville bare informere om at ikke alltid er så mye enklere som man kanskje tror å lage snarvei-varianten

Men i tillegg til dette med smak (som er så individuelt), så er det et mer alvorlig aspekt her...og det går på dette med sunnhet i margarin, pga. transfett, som det står masse om inne på forumet her (kan søke). Det synes jeg var det mest tungtveiende argumentet. Men bevares, folk gjør sikket mye verre andre ting mot kroppen sin enn dette, så jeg har ikke noe med å dømme.

Er selvfølgelig enig i det du skriver.
Det fins ganske så mange oppskrifter på bernaisesaus, dette er bare en variant for de som vil ha det meget enkelt, raskt og ikke så mange ingredienser. Jeg jobber nå deltid etter noen år som hjemmeværende og har hatt goood tid til å lære meg å lage mat! Jeg elsker å lage mat og her i huset er det sjelden annet enn hjemmelaget å få, inkludert brunsaus uten sukkerkulør!!

Men er helt enig i at det nok er mange som tror at ferdiglaget på Rimi er raskt, lett og billig! F.eks tar det like lang til å lage hjemmelaget fiskegrateng som å kjøpe den ferdige (og vonde syns jeg). Og de fleste knallgode rettene jeg lager tar kortere tid enn å få en Grandiosa ferdig!

Det er godt vi er mange som har innspill, synspunkter og erfaringer å komme med!

PS. Min farfar spiste bare melange, røkte 30 om dagen og døde i fjor, 92 år gammel!! Det er ingen som vet hva som tar knekken på akkurat DIN kropp! Min venninne på 36 døde også i fjor (kreft)og hun var sunnheten selv, gikk på lavkarbo pga diabetes og røkte ikke og drakk meget sjelden og trente mye...

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat