Vis enkelt innlegg
Gammel 24-07-08, 20:36   #8
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Forumet vil bli lukket / utilgjengelig i perioder de neste dagene

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Fantastisch - jeg elsker å lære sånne ting - men siden jeg tydeligvis ikke er glup nok til å komme opp med det selv:
hva er det i praksis man gjør, om mang følger denne fremgangsmåten din?

...om det går an å forklare det for en som meg - som er kjemisk fri for data-nerde-kunnskap.. ?

Det er egentlig rimelig greit. Alle maskiner (servere) på internett har sin egen adresse. Når du f.eks skriver www.vg.no så går datamaskinen din ut og spør på nettet om noen vet hvor dette er hen. Da er det servere som har denne rollen som et adresseregister. De kalles DNS-servere. Ettersom du spør etter en side som har .no i seg, så blir du sendt til servere som kan svare på norske adresser. Den serveren som svarer maskinen din forteller at vg har adressen 193.69.165.21. Så vil maskinen din gå dit via en del bokser som kalles routere som vet hvor vg står hen.

I stedet for å gå ut og spørre hver eneste gang du skal til vg, så lagres denne adressen lokalt på din maskin. Hvis noen forandrer adressen vil ikke denne lengre stemme. Det er derfor du kan slette den lokale lagrede informasjonen slik at maskinen din MÅ gå ut på nytt på nettet og spørre en DNS-server.

Håper det var forståelig, kan ikke forklare det mer forenklet.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat