Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-08, 01:19   #14
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Hva synes du om lavkarbo?

*Synes du det er greit å få gjennomført et ganske konsekvent lavkarbokosthold i hverdagen?
Er det vanskeligst i forhold til jobb/skole, eller i fritiden og i kontakt med familie og venner?
Når jeg er her hjemme hos "meg selv" synes jeg ikke det er noe problem å leve på lavkarbo overhodet. Da styrer jeg selv med egen mat osv. Har nok ikke funnet rytmen i forhold til når jeg er hjemme på ferier hos mamma enda, var litt vanskelige dager når jeg var hjemme i mai.. f.eks med å få min mat og deres mat ferdig samtidig til middag.

*Betrakter du deg som en god ambassadør for lavkarbo, (ikke misjonering, men saklig informasjon ved behov) eller forsøker du å skjule at du lever lavkarbo i størst mulig grad?
Anser meg nok som en god ambassadør ja

*Om du forklarer folk om lavkarbo og dets fordeler og dine grunner for å gå på et slikt kosthold; hva slags grunner trekker du fram? Helse/energi og/eller slanking?
For meg er begge delene viktig per idag. Jeg gikk opp pga overspisning i forbindelse med en ganske heavy depresjon, så for meg er det viktig å få kroppen dit den var før depresjonen, og å få en generelt god helse tilbake. Mange rare ondter som sniker seg på når man er overvektig?

*Oppfatter du lavkarbo som sunt, og noe du ønsker å følge resten av livet, eller er det bare et kortsiktig middel for å gå ned et visst antall kilo?
Oppfatter generell lavkarbo som sunt - men ikke det å være i ketose over laaaang tid. Blir nok å spise generell lavkarbo til daglig, men også kunne spise både potet, pasta og brød igjen i fremtiden, hadde ikke noe problem med å holde vekta før overspisningen slo inn..

*Har det at du fant lavkarbo ført til at du har blitt mer interessert i å lese om ernæring generelt og lavkarbo spesielt?

Jepp

*Har det at du gikk over til lavkarbo ført til eller påvirket deg til å foreta andre livsstilsforandringer?
Ja, jeg har faktisk begynt å spise frokost igjen.. Jeg HATER mat om morgenen, og gjør egentlig det enda, men jeg lurer megselv til å spise det fordet.

*Hva er viktigst for deg; god helse, tilfredsstillende vekt; eller å tekkes familie/ venner og andre viktige personer i hverdagen din, slik at du kompromisser med kostholdet?
God helse og tilfredsstillende vekt er definitivt viktigst. Og jeg håper da at vennene og familien min vil ønske det samme for meg?

*Føler du deg stolt over å kunne si nei takk til en fristelse i en sosial sammenheng, eller føler du deg bare sær, og annerledes?
Jeg føler meg litt stolt, for jeg er del av en familie som er glad i mat og godsaker. Det går litt blikk av respekt gjennom et rom hvis noen sier nei til fristelser som kaker og snop!

*Dersom noen fortalte at hun var glad for at hun hadde kunnet takke nei til en medbrakt kake i sitt eget selskap, og hatt det bra med det... Ville du da tolke det som at vedkommende måtte føle seg sær, utenfor, vanskelig både i egne og andres øyne, eller ville du tenke at det var godt gjort, og et framskritt for vedkommende? Og hvorfor ville du tenkt som du gjorde?
Tror ikke jeg skjønner dette spørsmålet helt.. men hvis poenget er at hu takket nei til å smake på en medbrakt kake i eget selskap og var stolt av det, så synes jeg det er godt gjort og et framskritt om hu følte det var viktig/stort for henne selv

*Dersom du hadde større påvirkningskraft og status i samfunnet, ville du da ha valgt annerledes enn det du gjør i dag, når det gjelder å leve lavkarbo i sosiale- og jobbsammenhenger? Nei.

*Hva anser du som suksess i forhold til å leve lavkarbo? Å gå raskt ned i vekt? Å finne flest mulig erstatningsprodukter for høykarbomatvarer, som brød, poteter, ris, godteri, brus og kaker, slik at man kan leve mest mulig "normalt" i forhold til resten av samfunnet? Å leve et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser og forbedret helse?
For meg er det å gå raskt ned i vekt ganske viktig, fordi akkurat nå er jeg i en fase der jeg trenger å komme over depresjonen jeg var i - og å få tilbake i størst mulig grad den kroppen jeg hadde før depresjonen.. å få vekk sporene av depresjonen, på en måte. Synes visse erstatningsprodukter er bra, og synes ikke man lever et mindre gjennomført lavkarbokosthold selv om man bruker noen av disse produktene.

*På hvilken måte kan du bidra til å øke folks forståelse for lavkarbo i samfunnet?
Ved å kunne vise og forklare om lavkarbo til de som er nysgjerrige eller usikre på hva det er, tror jeg man øker forståelsen best. Mange tror et kosthold uten poteter, brød, pasta og ris vil være nokså kjedelig/ensformig/fullt av mangler - og jeg synes det er oss lavkarbo-eres jobb å vise dem at det ikke er det! Det, sammen med å kunne vise til gode resultater på helse og vekt vil være ting som gjør at flere kan få opp øynene for lavkarbokost i fremtiden!

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat