Vis enkelt innlegg
Gammel 02-07-08, 18:35   #22
ebbeto
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 56
Innlegg: 36
ebbeto er ny på veien

Sv: Hva synes du om lavkarbo?

Interesant spørsmålstilling, for å få litt debatt kommer jeg med litt avvikende synspunkt enn flertallet her. (Jeg er mann)

*Synes du det er greit å få gjennomført et ganske konsekvent lavkarbokosthold i hverdagen? Er det vanskeligst i forhold til jobb/skole, eller i fritiden og i kontakt med familie og venner?
På jobb er salatbar med dressinger og kjøtt/fisk/egg. Der går det lett.
Private sosiale samlinger er et problem, f.eks. pizza-kveld, noen øl med gutta. I min omgangskrets er det ok å takke nei til kaker til kaffen, å si nei f.eks. til vaffler med hjemmelaget syltetøy er verre (.."men jeg bruker ikke mye sukker.......)

*Betrakter du deg som en god ambassadør for lavkarbo, (ikke misjonering, men saklig informasjon ved behov) eller forsøker du å skjule at du lever lavkarbo i størst mulig grad?
Nei, ingen ambasadør, jeg synes folk må få gjøre som de selv vil. Hvis noen spør svarer jeg. Egentlig tror jeg folk flest bryr seg lite om hva andre spiser (jeg er mann). Har fått seriøse spørsmål fra to stk. svarte da så godt jeg kunne. Den ene var kun nysgjerrig, den andre hadde behov for å slanke seg og fikk låne boka av Torkild. Fleip forekommer, det håndterer jeg som nettopp det fleip.
Jeg er ikke interessert i å bli midtpunktet under lunsjdiskusjonen, og prøver å ikke trekke oppmerksomhet mot tallerkenen, men skjuler ikke noe.

*Om du forklarer folk om lavkarbo og dets fordeler og dine grunner for å gå på et slikt kosthold; hva slags grunner trekker du fram? Helse/energi og/eller slanking?
Startet som slanking, nå helse/energi og positive bivirkninger.....

*Oppfatter du lavkarbo som sunt, og noe du ønsker å følge resten av livet, eller er det bare et kortsiktig middel for å gå ned et visst antall kilo?
Resten av livet

*Har det at du fant lavkarbo ført til at du har blitt mer interessert i å lese om ernæring generelt og lavkarbo spesielt?
Ja, er f.eks. innom disse sidene.

*Har det at du gikk over til lavkarbo ført til eller påvirket deg til å foreta andre livsstilsforandringer?
Tja, er blitt mer bevisst på diverse.

*Hva er viktigst for deg; god helse, tilfredsstillende vekt; eller å tekkes familie/ venner og andre viktige personer i hverdagen din, slik at du kompromisser med kostholdet?
På ketolyse var det ikke rom for kompromier. I generell lavkarbo, inngår jeg kompromisser i den forstand at jeg spiser f.eks. lapskaus hvis det er det som blir servert til middag borte hos andre.

*Føler du deg stolt over å kunne si nei takk til en fristelse i en sosial sammenheng, eller føler du deg bare sær, og annerledes?
Fristelser er til for å gi etter for. Ved å tenke på de negative sidene ved konfekten og kakene frister de ikke like mye....I tillegg er søtsuget kraftig redusert. Når jeg står over kaka ved fredsagskaffen føler jeg egentlig ingenting....

*Dersom noen fortalte at hun var glad for at hun hadde kunnet takke nei til en medbrakt kake i sitt eget selskap, og hatt det bra med det... Ville du da tolke det som at vedkommende måtte føle seg sær, utenfor, vanskelig både i egne og andres øyne, eller ville du tenke at det var godt gjort, og et framskritt for vedkommende? Og hvorfor ville du tenkt som du gjorde?
Jeg trekker på skuldrene og tenker "fint for henne".

*Dersom du hadde større påvirkningskraft og status i samfunnet, ville du da ha valgt annerledes enn det du gjør i dag, når det gjelder å leve lavkarbo i sosiale- og jobbsammenhenger?
Nei. Hadde jeg hatt større påvirkningskraft i form av at jeg jobbet med mat eller helse hadde self. saken vært andreledes.

*Hva anser du som suksess i forhold til å leve lavkarbo? Å gå raskt ned i vekt? Å finne flest mulig erstatningsprodukter for høykarbomatvarer, som brød, poteter, ris, godteri, brus og kaker, slik at man kan leve mest mulig "normalt" i forhold til resten av samfunnet? Å leve et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser og forbedret helse?

*På hvilken måte kan du bidra til å øke folks forståelse for lavkarbo i samfunnet?
Jeg ønsker ikke å bidra til dette, utover å svare folk som er genuint intresserte.

ebbeto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, sunn fornuft Svar med sitat