Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-10, 15:04   #39
DrBabe
Medlem
 
DrBabe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 104
DrBabe er ny på veien

Sv: Egenkomponert lavkarbo

Så gøy å lese. Du skrev ned så mange av prinsippene jeg styrer etter og nå har vekta mi begynt å rase nedover. Spesielt disse to er fundamentale tror jeg. I tillegg til at jeg trener 4-5 ganger i uka, da. Synes det siste også er viktig for helhetsbildet av sunnhet og fitness.

Hvis du kutter ut alle halvfabrikata, poteter, ris, sukker, mel og melk, skal det faktisk svært mye til å IKKE leve lavkarbo.

Men kombinasjonen høykarbo/høyfett er oppskriften på fedme, så sørg for å redusere fettforbruket tilsvarende hvis du øker karbene.

Jeg kan litt om metabolismen og om insulin/glukagon, så målet er å unngå insulintoppene som følger blodsukkertoppene, slik Fedon preker. Men han har jo ingen enerett på denne reguleringen, så jeg har valgt en bredere tilnærming, som også vektlegger fersk og ubehandlet mat. Mye smoothier, juicing av frukt og grønt, samt masse masse (og veldig varierte) salater. Varierte proteinkilder er også viktig, samt at det fettet jeg evt. er raus med (når karbene er lave imåltidet) er de fra godt-fett-gruppen. Og så er jeg opptatt av å balansere omega 6 med inntak av omega 3. Bruker altså ikke margarin og unngår olivenolje på salat som spises sammen med fet fisk. Vi får i oss alt alt for mye omega 6, så det er det vi må ha fokus på.

__________________


DrBabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low/slowcarb med rene råvarer, stor variasjon, høyverdig protein, nok fiber og godt fett. Svar med sitat