Vis enkelt innlegg
Gammel 16-07-16, 17:14   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Antibiotika-mage

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Lille Gubben her tok en antibiotikakur mot lungebetennelse for mange år siden (husker ikke hvilken kur) og ble helt harraball i magen lenge etterpå. Så en dag tok han en kopp kakao, laget på helmelk, om vi brukte kokesjokolade og sukker eller kakaopulver og sukker aner jeg ikke, men magen ble bra over natten! Helt snodig.

Post hoc ergo propter hoc

Dvs. det kan hende magen ble bedre av seg selv og at dere antok at det siste dere gjorde som kunne ha innvirkning på magen var det som virket. Jeg tror denne tendensen er på genetisk nivå siden det er bevist at f.eks. duer har det og. Kakao smaker også særdeles godt så det er ikke et dårlig valgt placebo.

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

...samt probiotika (spør på helsekost etter sterkeste type) evt yoghurt.

Før i tiden fikk ofte pasienter nystatin sammen med antibiotika. Noen leger sier til pasienten at de må drikke Biola men mange gjør ikke.
...

Leger anbefaler de som tar antibiotika å spise yoghurt, men hverken det eller såkalte probiotika er vitenskapelig bevist at virker så det er også muligens overtro. Nylig publiserte vitenskaplige artikler om bruk av probiotika blant pasienter innlagt på sykehus, har vist at probiotika kan gi negative helseeffekter. Den setningen er sakset fra Norsk Helseinformatikk sin side om probiotika.

Jeg må innrømme at jeg selv inntar biolayoghurt, også etter antibiotikakur, vel vitende om at effekten er omstridt. Jeg syns det er viktig at man vet at det ikke nødvendigvis er vidunderkur slik som enkelte skal ha det til å være, men næringsmiddel og muligens placebo.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 16-07-16 kl 17:30. Årsak: mer om probiotika
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat